Klocki hamulcowe i szczęki Tarcze hamulcowe i bębny Przewody hamulcowe Zestawy naprawcze i montażowe Zestawy hamulcowe i części Zaciski hamulcowe i tłoczki Płyny hamulcowe i smary
BrakeStock.pl / Nowości

Ceramiczne klocki hamulcowe kontra organiczne - zdaniem specjalistów

30 października 2015

Ceramiczne klocki hamulcowe kontra organiczne

Niewielu kierowców wie, że klocki hamulcowe, które zostały zamontowane w ich samochodzie w fabryce, są wytworzone według technologii „organika” (organiczne klocki hamulcowe). Nic w tym dziwnego, gdyż przez długi czas rynek nie proponował wersji alternatywnych: klocki organiczne były montowane we wszystkich samochodach w fabryce, były one również sprzedawane we wszystkich sklepach i warsztatach. Jednakże: na dzień dzisiejszy 90 % klocków hamulcowych, sprzedawanych na terytorium Polski i UE jest wyprodukowane na podstawie tej samej technologii organicznej.

W ciągu ostatnich 3-5 lat coraz częściej rozbrzmiewają slogany reklamowe, zachęcające do kupowania ceramicznych klocków hamulcowych bardzo znanych i niezbyt znanych producentów. Naturalnie użytkownik zastanawia się - na czym polega ta innowacja i jakie są praktyczne zalety tych klocków na drodze?

Zaczniemy od tego, że ceramiczna technologia wytwarzania klocków hamulcowych pochodzi z USA. Na dzień dzisiejszy właśnie Amerykanie opracowali tę technologię na wysokim poziomie. I właśnie dlatego jest tam ona szeroko rozpowszechniona i bardzo popularna. Co więcej, właściwości ceramiki są uznane na poziomie państwowym: takie klocki hamulcowe montowane są w samochodach policyjnych, karetkach pogotowia i samochodach straży pożarnej.

Czym ceramika zasłużyła na taki szacunek ze strony amerykańskich miłośników samochodów i czym różni się ona w porównaniu z tradycyjną dla Europy technologią organiczną – mowa jest w niniejszym artykule. Sytuację komentuje Sergey Krаvtsov, Prezes firmy Brakestock, będącej dystrybutorem marki PowerStop (USA) w UE.

Organiczne klocki hamulcowe.

Technologia organiczna, która na dzień dzisiejszy zajmuje 95 % rynku polskiego, jest mieszanką z 20-30 składników, umocnioną żywicą organiczną. Oczywiście, każdy producent dokładną formułę trzyma w ścisłej tajemnicy. Jednak są składniki, które będą znajdowały się w każdym klocku organicznym. Rozpatrzymy ich właściwości.

- Żywica organiczna. Występuje w charakterze spoiwa wszystkich elementów masy. Ma jedną wadę - zaczyna się palić, przy temperaturach ponad 270-300 °C, wydzielając żrący gaz, czym znacznie obniża spójność między tarczą i klockiem.

- Metal. Podstawowy element „hamujący” klocka. W klocku organicznym najczęściej występuje w postaci stali i jej tlenków. Niedrogi, odporny na zużycie i nagrzewanie składnik. Wady - źle odprowadza ciepło od tarczy hamulcowej, szybciej zużywa żeliwo tarczy.

- Grafit. Smar suchy. Niezbędny element w klocku, którego brak nieuchronnie prowadzi do przyśpieszonego i nierównomiernego zużycia tarczy. Główny minus: w miękkich klockach, gdzie udział grafitu jest wysoki, widoczne jest bardzo intensywne wyrzucanie pyłu na felgi.

Podsumujmy. Organiczny klocek hamulcowy jest niedrogi w produkcji, doskonale hamuje samochód przy niewysokim tempie jazdy. Mieszanka jakościowa jest dość oszczędna w stosunku do tarcz hamulcowych. Średni współczynnik tarcia.

Wady: obfitość grafitu bardzo silnie brudzi felgi. Przy jeździe ze średnią aktywnością i aktywnym klocku zaczynają „płynąć”: spójność tarczy z klockiem gwałtownie zmniejsza się, współczynnik tarcia spada, w wyniku czego przedłuża się droga hamowania. Dlatego można mówić o tym, że organika zwykła nie lubi aktywnej jazdy i wysokich prędkości. Przedwczesne zużycie tarczy.

Ceramiczne klocki hamulcowe Power Stop.

Czym jest amerykański ceramiczny klocek hamulcowy? (Uściślenie „amerykański” nie jest tu przypadkowe, gdyż „ceramika europejska” na razie jeszcze nie odpowiada poniżej opisanej jakości). W materiałoznawstwie technologia ceramiczna jest synonimem „technologii proszkowej”. Innymi słowy, przy wytwarzaniu takiego klocka bardzo silnie rozdrabniane są składniki. Daje to trwalszą spójność między składnikami oraz wydłuża okres użytkowania. Właśnie dlatego klocki, wytworzone według takiej technologii, nazywane są ceramicznymi.

Zmniejszono również udział grafitu. Właśnie dlatego amerykańskie klocki ceramiczne praktycznie nie zanieczyszczają felg.

Druga ważna różnica w porównaniu z organiką polega na tym, że udział metalu jest znacznie zmniejszony i zastąpiony związkami ceramicznymi. Pozostały zaś metal jest zastąpiony miedzią. Po co? Miedź, w odróżnieniu od stali, jest o wiele droższa, lecz posiada dwie cenne właściwości: 3-krotnie lepiej przewodzi ciepło, co pozwala podczas intensywnego grzania tarczy odprowadzać od niej ciepło i rozprowadzać go po całej masie. Ta właściwość jest szczególnie ważna dla miłośników aktywnej jazdy oraz dla tych kierowców, którzy często skarżą się na zniekształcenie klocków hamulcowych. Po drugie - miedź jest o wiele bardziej miękkim metalem niż stal i odpowiednio tarcza z takim klockiem będzie służyła o wiele dłużej.

Podsumujmy: dzięki technologii ceramicznej klocki nie pylą. Są bardzo oszczędnie w stosunku do tarcz hamulcowych (o wiele bardziej oszczędne, niż wiele odpowiedników organicznych). Współczynnik tarcia zwykle jest wyższy, niż u organicznych, zaś droga hamowania jest krótsza.

Korzyści Power Stop. Oprócz wymienionych korzyści, klocki amerykańskie uważane są za jedne z najbardziej cichych w USA: bardzo rzadko można usłyszeć tradycyjne dla organiki piski i skrzypy. Drugą zaś cechę docenią z przyjemnością miłośnicy aktywnej jazdy: próg temperaturowy klocków ceramicznych Power Stop Z16 wynosi 500 °C (zaś dla serii Z23 wynosi 600 °C). Dzięki formule o wysokiej jakości, okres użytkowania klocków Power Stop przewyższa okres użytkowania klocków oryginalnych o 30-50 %.

Wadą klocków ceramicznych jest cena. Klocek o przeciętnej jakości jest o 20-50 % droższy niż średnia cena organiki. We wszystkim innym można śmiało uważać ceramikę za technologię przyszłości, która już jest dostępna dla europejskiego użytkownika.

I na koniec, przewidując pytania czytelnika: czy wszystkie klocki ceramiczne są jednakowo użyteczne? Niestety, nie. Już 8 lat pracujemy z ceramiką, Power Stop nie był u nas pierwszą próbą. Ponieważ wiele marek testujemy bezpośrednio na sobie, wypróbowaliśmy 5 różnych producentów z rynku USA. I z tej piątki na najwyższą ocenę zasłużył właśnie Power Stop.

Innowacja: Karbonowo-ceramiczne klocki hamulcowe

Dobrać klocki hamulcowe po samochodu

Przedruk materiałów jest możliwy wyłącznie na warunkach umieszczenie linku do źródła Brakestock.PL!

← Wszystkie artykuły

Contacts

Orzechowa 25, Warszawa
22 11 65 888
Wprowadz VIN
Produkt został dodany do koszyka
Złoż zamówienie
ZamknijStrona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką prywatności cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce.
Twoje konto Laboratorium Praktyka Nowości
Klocki hamulcowe i szczęki Tarcze hamulcowe i bębny Przewody hamulcowe Zestawy naprawcze i montażowe Zestawy hamulcowe i części Zaciski hamulcowe i tłoczki Płyny hamulcowe i smary Uniwersalne części i sprzęt
A ATE B Bosch B Brembo C Carlson C Centric D D-Friction D DBA E EBC F Ferodo F Frenkit F Friction Master H HEL L Loctite M Motive M Motul O OE P Performance Tools P Permatex P Power Friction P Power Stop Q Quick Brake R Road House S Samko S Seinsa S Sicom T Textar T TRW W Wagner W Wilwood W WP Pro W Wynns