Klocki hamulcowe i szczęki Tarcze hamulcowe i bębny Przewody hamulcowe Zestawy naprawcze i montażowe Zestawy hamulcowe i części Zaciski hamulcowe i tłoczki Płyny hamulcowe i smary
BrakeStock.pl / Nowości

Na czym polega różnica miedzy wysoko wydajnymi klockami ceramicznymi i półmetalicznymi

16 sierpnia 2016

Jakie klocki hamulcowe wybrać najlepiej: ceramiczne czy półmetalowe?

W internecie znajdziemy mnóstwo skrajnie różnych opinii na temat wyboru klocków hamulcowych do cywilnego samochodu. Od razu uprzedzimy, stosowana terminologia nie jest oficjalna, jednak dzięki niej kierowcą łatwiej jest odnaleźć się w temacie. Upraszczając, cywilne okładziny cierne – to podzespół do codziennej eksploatacji, którego jakość powinna być zbliżona do oryginału. Ten typ klocków przeznaczony jest do spokojnej jazdy. Wysoko wydajne klocki są produktem który w wielu konkurencjach wygrywa z fabrycznymi częściami. Tutaj opieramy się zazwyczaj na osobistych opiniach, domysłach albo strzępkach informacji.

Większość wydajnych okładzin ciernych podnoszących efektywność zbudowana jest z jednej z dwóch technologii: ceramiczne lub półmetalowe organiczne. Niestety, współczesna nauka nie daje nam rozstrzygnięcia które są lepsze. Stosowanie określonej technologii gwarantuje kierowcom pewne dodatnie cechy, jak również uchybienia.

Organiczna technologia znana jest od dawna, jest dominując w UE i szeregu innych państw. Skład klocków organicznych może zawierać do 40 różnych komponentów, co bez wątpienia wpływa na ich pracę. Jednak głównym ich składnikiem, odpowiedzialnym za generowanie współczynnika tarcia jest metal. W organicznych klockach zazwyczaj wykorzystuje się czarne metale i ich tlenki. Jak wynika z nazwy, ich głównym atutem jest zwiększona ilość metalu. W ten sposób inżynierom udało się podnieść współczynnik tarcia oraz odporność na wysokie temperatury do około 600-800 C. Niestety, większa domieszka metalu przyspiesza zużycie tarcz. Aby temu zaradzić producenci zwiększają także ilość grafitu, działającego w tym wypadku jako smar. Wady półmetalowych klocków hamulcowych: musimy zapomnieć o cichej pracy, braku pyłu i długiej żywotności tarcz. Im wyższa klasa hamulców, tym mniejszej estetyki pracy (pylenia, hałasowania) możemy się spodziewać. Dodatkową wadą jest charakterystyka półmetalowej struktury klocka. Stal jest złym przewodnikiem ciepła. W efekcie temperatura akumulowana jest w punkcie kontaktu klocka z tarczą – temperatura nie jest odprowadzana, tym samym żeliwna powierzchnia nagrzewa się.

Ceramiczne klocki hamulcowe. Jest to dużo młodsze rozwiązanie od organicznych produktów. Innowacyjność w ich przypadku objawia się w sposobie proszkowej produkcji – stosowane są dodatkowo ceramiczne łączenia i włókna węglowe dla wzmocnienia struktury. W tym przypadku stal zastąpiono miedzią lub mosiądzem, co czyni te klocki bardziej praktycznymi w codziennej jeździe. Co więcej, klocki te praktycznie nie pylą i nie piszczą przy hamowaniu. W kwestii skuteczności hamowania – inżynierom udało się uzyskać wysoki współczynnik tarcia i odporność na temperatury z pomocą węglowych wzmocnień i innych dodatków. Wady: poza wysoką ceną, ceramiczne klocki mają ograniczony współczynnik tarcia ze względu na zastosowanie miękkiego metalu.

Podsumowując. Jakie główne właściwości rozróżniają te dwa rodzaje klocków? Dla amatorów sportowej, torowej jazdy więcej do zaoferowania mają klocki półmetalowe – mają wysoki współczynnik tarcia i wysoką odporność na temperatury. Są jednak bardzo drogie, szybko niszczą tarcze, piszczą i pylą w czasie eksploatacji. Ceramiczne okładziny są praktyczniejsze. Są ciche, nie pylą, co więcej oszczędnie obchodzą się z tarczami hamulcowymi oraz legitymują się dosyć wysokim współczynnikiem tarcia (do 05-06) i wytrzymałością na termiczną do 500-600 C.

Sprawdź dostępną gamę produktów z kategorii Klocki hamulcowe

Kopiowanie materiałów jest możliwe wyłącznie na warunkach umieszczenia linku do źródła Brakestock.PL

← Wszystkie artykuły

Contacts

Orzechowa 25, Warszawa
22 11 65 888
Wprowadz VIN
Produkt został dodany do koszyka
Złoż zamówienie
ZamknijStrona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką prywatności cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce.
Twoje konto Laboratorium Praktyka Nowości
Klocki hamulcowe i szczęki Tarcze hamulcowe i bębny Przewody hamulcowe Zestawy naprawcze i montażowe Zestawy hamulcowe i części Zaciski hamulcowe i tłoczki Płyny hamulcowe i smary Uniwersalne części i sprzęt
A ATE B Bosch B Brembo C Carlson C Centric D D-Friction D DBA E EBC F Ferodo F Frenkit F Friction Master H HEL L Loctite M Motive M Motul O OE P Performance Tools P Permatex P Power Friction P Power Stop Q Quick Brake R Road House S Samko S Seinsa S Sicom T Textar T TRW W Wagner W Wilwood W WP Pro W Wynns