Klocki hamulcowe i szczęki Tarcze hamulcowe i bębny Przewody hamulcowe Zestawy naprawcze i montażowe Zestawy hamulcowe i części Zaciski hamulcowe i tłoczki Płyny hamulcowe i smary
BrakeStock.pl / Nowości

Ewolucja systemów hamulcowych BMW

6 kwietnia 2016

Nowoczesne układy hamulcowe BMW

Zaczynając od oldtimerów z historii BMW - modeli 2000, 3,0; 3,3 - możemy dokładnie prześledzić w jaki sposób rozwijał się tak kluczowy mechanizm dla samochodu jak układ hamulcowy. Przez całe dziesięciolecia kolejne generacje BMW serii 3 i 5 (typoszereg E30, E36, E46, E28, E34, E39) prezentowały tradycyjne podejście producenta do kwestii budowy i funkcjonalności hamulców - na czele z dynamiką i sterownością. Efektywność stosowanych hamulców rosła równolegle z zwiększającą się mocą i dynamizmem samochodów z biało-niebieską szachownicą na masce.

Na początku bieżącego stulecia koncepcja uległa zmianie. Najbardziej liczącą się w ewolucji układów hamulcowych BMW stała się walka o jaknajniższą masę bawarskich konstrukcji. Rosnąca liczba części wykonanych z aluminium w konstrukcji układów (koniec lat 90-tych, początek XXI wieku), to pierwszy krok na drodze rewolucji technologicznej. Walka o redukcję wagi nadała zarówno dynamiki jak i pewności prowadzenia. Poza tym, począwszy od serii E90, 91, E60/61 - wyraźnie rozszerzano gamę jednostek napędowych oraz konfiguracji układów jezdnych. To wszystko znalazło pozytywne odbicie w pracy układów hamulcowych.

Zaciski hamulcowe BMW. W ciągu praktycznie całej swojej historii, niemalże nadwornym dostawcą układów hamulcowych była marka ATE Teves. Tradycyjnie, były to jednotłoczkowe mechanizmy pływające. Średnica jednego tłoku 54-57 mm gwarantowała bardzo efektywną pracę całego układu - a co za tym idzie odpowiednią siłę hamowania. Przykładowo BMW serii 5 F10/11 korzysta praktycznie wyłącznie z zacisków ATE, podobnie jak poprzednik - E60. Za sprawą zastosowania nowych rozwiązań, udało się ograniczyć masę każdej tarczy o imponujące 3 kg. Co ciekawe w nowszych seriach 3 30, F34, 4 F32, M5/M6 otrzymały zaciski monoblock sygnowane przez BMW M Performance autorstwa marki Brembo.

dwuczęściowe tarcze hamulcowe BMW M Performance

Powróćmy jeszcze na chwilę do wysoko wydajnych hamulców dedykowanych ostatnim modelom BMW - F30, F10, F32, F36. Układy hamulcowe BMW M Performance stały się dostępne nie tylko jako wyposażenie opcjonalne, również jako seryjny dodatek wybranych wersji napędowych. przykładowo, BMW serii 3 328i, 335i, 325d, 330d, 335xd fabrycznie opuszczają linie produkcyjne z niebieskimi zaciskami Brembo - z przodu otrzymują tarcze o średnicy 370 mm, z tyłu natomiast 340 mm. Opcjonalnie dostępne są i inne zestawy M Brakes - z tarczami hamulcowymi o średnicy 340 mm (średnica tarczy w tej sytuacji będzie istotnym czynnikiem dla osób chcących podnieść wydajność seryjnych hamulców i dobrać odpowiedni rozmiar felg). Efektywność zacisków hamulcowych serii 3 E90 nigdy nie wywoływała powodów do narzekań. Co zatem skłoniło Niemców do przejścia na nowe rozwiązanie? Z ciekawości spróbowaliśmy porównać skuteczność hamulców dwóch "trójek" 330d - E90 i F30. Średnica tłoczków w zacisku pływającym E90 330d wynosi 57 mm, w czterotłoczkowym monoblocku F30 - 40 mm. Z tymi parametrami i jednakowym ciśnieniem w układzie, zaciski Brembo prezentują taką samą siłę hamowania co zaciski ATE E90. Jednak w teorii, im dalej od osi koła zamontujemy zacisk tym większą uzyskamy skuteczność hamowania (z tarczami 370 mm) i pojemność cieplną takiego zestawu (co jest niezwykle istotne dla miłośników ostrej jazdy). Szczególną innowacją projektantów BMW jest zoptymalizowany skład klocków hamulcowych M Performance. Mieszanka otrzymała kod FM 1000. Nową formułę produkuje Ferodo. Techniczne, jej podstawą jest mieszanka popularnej serii DS2500 - w wersji „light”. FM1000 mniej pyli, oszczędniej obchodzi się z tarczami a co więcej są wytrzymalsze.

Za szczyt technologicznych osiągnięć układów hamulcowych możemy uznać zestaw - Carbon Ceramic Brakes, który trafia do modeli BMW M3, M4, M5 i M6. W parze z 410-mm tarczami ceramicznymi pracują sześciotłoczkowe zaciski z przodu i czterotłoczkowe z tyłu. Wobec tego czy modele serii M mają bezapelacyjną przewagę na tym polu w warunkach torowych jak i ulicznej jazdy? Żywotność tarcz wynosząca 300-350 tysięcy kilometrów to bardzo mocny argument - częściowo rekompensuje wysoką cenę takiego zestawu. Karbonowo ceramiczne hamulce z łatwością przenoszą temperaturę 600-800 stopni, praktycznie nie tracąc swoich właściwości. Istotnie, wysokie temperatury są przeciwskazane także ceramicznym tarczom. Bowiem cykliczne nagrzewanie rujnują wewnętrzne włókna i tym samym obniża skuteczność kompozytowych tarcz.


W jaki sposób jeszcze można tuningować hamulce?

← Wszystkie artykuły

Contacts

Orzechowa 25, Warszawa
22 11 65 888
Wprowadz VIN
Produkt został dodany do koszyka
Złoż zamówienie
ZamknijStrona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką prywatności cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce.
Twoje konto Laboratorium Praktyka Nowości
Klocki hamulcowe i szczęki Tarcze hamulcowe i bębny Przewody hamulcowe Zestawy naprawcze i montażowe Zestawy hamulcowe i części Zaciski hamulcowe i tłoczki Płyny hamulcowe i smary Uniwersalne części i sprzęt
A ATE B Bosch B Brembo C Carlson C Centric D D-Friction D DBA E EBC F Ferodo F Frenkit F Friction Master H HEL L Loctite M Motive M Motul O OE P Performance Tools P Permatex P Power Friction P Power Stop Q Quick Brake R Road House S Samko S Seinsa S Sicom T Textar T TRW W Wagner W Wilwood W WP Pro W Wynns