Klocki hamulcowe i szczęki Tarcze hamulcowe i bębny Przewody hamulcowe Zestawy naprawcze i montażowe Zestawy hamulcowe i części Zaciski hamulcowe i tłoczki Płyny hamulcowe i smary
BrakeStock.pl / Nowości

Bezpieczeństwo zimą nie zależy tylko od opon - pamiętaj o sprawdzeniu hamulców

21 listopada 2016

Bezpieczeństwo zimą nie zależy tylko od opon - pamiętaj o sprawdzeniu hamulców
Zmiana opon z letnich na zimowe jest dobrym momentem na obejrzenie tych elementów układu mechanicznego, do których na co dzień nie mamy dostępu. Warto wykorzystać zdjęcie kół i sprawdzić stan hamulców, gdyż w nie mniejszym stopniu odpowiadają one za nasze bezpieczeństwo. Możesz poprosić mechanika, lub samodzielnie ocenić stan zużycia widocznych elementów. Na co zwrócić uwagę po zdjęciu koła? - przeczytaj kilka porad przygotowanych przez ekspertów od układów hamulcowych z BrakeStock.
Pierwsze, co widzimy po zdjęciu koła to tarcze hamulcowe.
Powierzchnia tarczy musi mieć oznaki równomiernego zużycia: musi być gładka, nie mieć pęknięć ani głębokich bruzd. Jeżeli na tarczy są nierównomierne ślady tarcia, to zalecamy sprawdzenie stanu zacisków, bo te problemy mogą spowodować spadek skuteczności hamowania. Jeśli dostrzeżemy na powierzchni tarczy przebarwienia lub przypalenia, warto sprawdzić tarcze pod kątem bicia. Bijące tarcze hamulcowe nadają się do natychmiastowej wymiany.

Samodzielna kontrola zużycia tarcz hamulcowych
Należy również zwróć uwagę na brzeg tarczy, czy występuje na nim tzw. „rant”. Zużycie tarcz można porównać do wypełnionego po brzegi talerza z owsianką. W miarę jedzenia, ubywa owsianki i zaczynamy widzieć wewnętrzną powierzchnię talerza. Istnieje łatwy sposób aby sprawdzić stopień zużycia. Weź dowolny klucz i bez zbytniego nacisku przeprowadź ostrym końcem od piasty do krawędzi tarczy:jeżeli klucz przejdzie nad krawędzią, to sytuacja nie wygląda źle jeśli klucz zahaczy o rant i zatrzyma się, to znak że wkrótce będzie konieczna wymiana podzespołu.


Jeżeli dokonujemy oceny w warsztacie lub dysponujemy odpowiednim narzędziem – powinniśmy zmierzyć grubość tarcz i porównać z danymi o minimalnej grubości zalecanej przez producenta. Niektórzy producenci tarcz hamulcowych stosują na ich powierzchniach specjalne oznaczenia, dzięki czemu możliwa jest wizualna ocena ich stanu.


Ocena stanu zużycia klocków hamulcowych bez zdjęcia zacisku nie jest już tak łatwa. Po demontażu kół możemy sprawdzić wyłącznie zewnętrzny klocek, ale nie stan wewnętrznego. Pamiętamy o tym, bo jeżeli stan zewnętrznej okładziny w jest względnie w porządku, to nie gwarantuje, że wewnętrzne klocki nie są bardziej wyeksploatowane. Dokładne zmierzenie grubości klocków jest możliwe dzięki specjalistycznym narzędziom pomiarowym.
Samodzielna ocena klockow hamulcowychJeżeli widać, że klocek wewnętrzny ma pozostałość materiału ciernego mniej niż 5 mm, to jest podstawa planować wymianę komponentów na nowe.


Płyn hamulcowy.
Niezależnie od zdjętych kół, warto sprawdzać poziom płynu hamulcowego w zbiorniczku wyrównawczym znajdującym się pod maską. Poziom płynu nie powinien przekroczyć wartości maksymalnej i nie może być go mniej, niż poziom minimalny.

Dobre klocki i tarcze - a samochód jeszcze nie hamuje właściwie? Sprawdź zaciski oraz tłoki zacisku. Jedną z przyczyn złego działania hamulca każdego z kół, może być zużyty mechanizm zacisku. Oznaką tej usterki jest nagrzanie tarczy z powodu "nie odbicia" okładzin lub brak hamowania na kole z powodu ich "nie dociśnięcia". Diagnoza zacisków jest możliwa dopiero po ich demontażu, co z pewnością warto zrobić gdy są one wyraźnie pokryte rdzą.

Kopiowanie materiałów jest możliwe wyłącznie na warunkach umieszczenia linku do źródła Brakestock.PL





← Wszystkie artykuły

Contacts

Orzechowa 25, Warszawa
22 11 65 888
Wprowadz VIN
Produkt został dodany do koszyka
Złoż zamówienie
ZamknijStrona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką prywatności cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce.
Twoje konto Laboratorium Praktyka Nowości
Klocki hamulcowe i szczęki Tarcze hamulcowe i bębny Przewody hamulcowe Zestawy naprawcze i montażowe Zestawy hamulcowe i części Zaciski hamulcowe i tłoczki Płyny hamulcowe i smary Uniwersalne części i sprzęt
A ATE B Bosch B Brembo C Carlson C Centric D D-Friction D DBA E EBC F Ferodo F Frenkit F Friction Master H HEL L Loctite M Motive M Motul O OE P Performance Tools P Permatex P Power Friction P Power Stop Q Quick Brake R Road House S Samko S Seinsa S Sicom T Textar T TRW W Wagner W Wilwood W WP Pro W Wynns