Klocki hamulcowe i szczęki Tarcze hamulcowe i bębny Przewody hamulcowe w oplocie Zestawy naprawcze i montażowe Zestawy hamulcowe i części Zaciski hamulcowe i tłoczki Płyny hamulcowe i smary
BrakeStock.pl / Praktyka

Płyny hamulcowe - czym różnią się? Standardy. Jaki wybrać?

24 czerwca 2019

Płyn hamulcowy - jaki wybrać?

Wybrać płyn hamulcowy wcale nie jest trudno. Wystarczy znać kilka podstawowych zasad. Kluczowe znaczenie ma w tym przypadku styl jazdy samochodem oraz standardy płynów.

DOT3 to na przykład archaiczna wersja płynu hamulcowego produkowanego na bazie eteru glikolu. Istnieje od lat 60 XX wieku. DOT 3 posiada tak naprawdę właściwości nowoczesnego płynu hamulcowego, ale cechuje się słabą odpornością na wilgoć. Wchłania ją, co obniża niestety temperaturę wrzenia (oprócz sportowych wersji płynu DOT 3).

Na skutek dopracowania DOT3 powstał płyn klasyfikowany jako DOT4. Posiada on dodatki zwiększające jego odporność na wilgoć. To standard klasyczny, który sprawdza się w przypadku 95% modelu aut. Temperatura wrzenia w DOT 4 w stanie suchym nie powinna być niższa niż 250 stopni Celsjusza oraz w stanie mokrym niższa niż 160 stopni Celsjusza. Pod pojęciem stan suchy rozumie się przy tym stan, gdy płyn jest nowy, dopiero zalany i nie zawiera jeszcze wilgoci. Mokry to z kolei stan, w którym płyn wymaga wymiany, a ilość wody przekracza 3,5%. W praktyce płyn jest stary po około 2 latach eksploatacji. Im wyższe są wskaźniki, tym oczywiście lepiej.

DOT 5.1 to poprawiona wersja klasycznego płynu DOT4. Powstaje na bazie eteru glikolu, ale zawiera sporo modyfikatorów. Dodatki różnego rodzaju podwyższają temperaturę wrzenia płynu i obniżają jego lepkość, co ma duże znaczenie. Podwyższa to bowiem czułość pedału hamulca w samochodzie. Wymienione standardy DOT3, DOT4 oraz DOT5.1 są ze sobą w pełni mieszalne i wymienne.

W odróżnieniu od nich standard DOT5 zaprojektowany został nie na bazie eteru glikolu, ale silikonu. Tym samym posiada bardzo wysoką temperaturę wrzenia i doskonałą odporność na wilgoć. Oczywiście nie jest to jednak rozwiązanie pozbawione wad. Woda, która cały czas się przemieszcza i zbiera w układzie hamulcowym może powodować różne, nieprzyjemne skutki. Ponadto warto pamiętać, że DOT 5 pod żadnym pozorem nie należy mieszać z płynami DOT 3, DOT 4 czy DOT 5.1.

Oprócz tego wyróżnia się jeszcze jedną klasę płynu hamulcowego. Jest to mineralna formuła LHM. To produkt bardzo specyficzny, który wykorzystywany jest jedynie w wybranych systemach hamulcowych Citroena. W zasadzie nie chłonie wilgoci, a jednocześnie jest bardzo lepki. Niestety obniża to czułość parkowania.

Dobierz odpowiedni płyn hamulcowy

Plyny hamulcowe - standardy, klasy, jakość.


← Wszystkie artykuły

Contacts

ul. Orzechowa, 25
02-244, Warszawa
22 11 65 888
Wprowadz VIN
Produkt został dodany do koszyka
Złoż zamówienie
ZamknijStrona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką prywatności cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce.
Twoje konto Laboratorium Praktyka Nowości
Klocki hamulcowe i szczęki Tarcze hamulcowe i bębny Przewody hamulcowe w oplocie Zestawy naprawcze i montażowe Zestawy hamulcowe i części Zaciski hamulcowe i tłoczki Płyny hamulcowe i smary Uniwersalne części i sprzęt
B Brembo C Carlson E EBC F Ferodo F FoliaTec F Frenkit G Grafen H HEL L LBX L Loctite M Maxgear M Motive M Motul P Performance Tools P Permatex P Power Friction P Power Stop R Raybestos R Road House S Seinsa S Starline T Textar V VEGGA W Wilwood W WP Pro Z Zimmermann