Klocki hamulcowe Tarcze hamulcowe Przewody hamulcowe Zestawy naprawcze Zestawy hamulcowe Tłok zacisku Chemia i Płyny
BrakeStock.pl / Praktyka

Praktyka

10 lipca 2017

Co to jest - modulacja siły hamowania i jak to działa?

Modulacja siły hamowania – co to jest i jak ją poprawić?
Mówiąc o efektywności systemu hamulcowego, wielu kierowców ma zwykle na myśli takie parametry jak długość drogi hamowania, współczynnik tarcia, czy też żywotność komponentów układu oraz ich odporność na wysokie temperatury pracy. Znacznie rzadziej mówi się zaś o tzw. modulacji (informatywności) siły hamowania. Tymczasem praktyka pokazuje, że aby uzyskać pożądaną skuteczność działania hamulców seryjnych, nierzadko wystarczy tylko właśnie poprawić ich modulację.

Już na wstępie warto podkreślić, że pojęcie informatywności hamulców jeszcze nie doczekało się właściwie żadnej, konkretnej definicji. Jedni mówią w tym kontekście o czułości pedału hamulca, inni o efektywności „zarządzania wysiłkiem hamulcowym”, a jeszcze inni o łatwości w sprawowaniu kontroli nad hamulcami czy przewidywalności systemu hamowania. Każde z tych określeń jest prawidłowe.

Hamulce o dobrej modulacji siły hamowania – czyli jakie?

Hamulce o dobrej informatywności (modulacji) to takie, które dają możliwość odpowiedniego dozowania siły hamowania w każdych warunkach drogowych. W idealnej sytuacji wygląda to tak, że wciśnięcie pedału hamulca z siłą zapewniającą wykorzystanie np. 10% możliwego zakresu jego pracy wyzwala 10% zdolności układu hamulcowego; wciśnięcie do połowy – 50% efektywności hamulców; a gwałtowne wciśnięcie do oporu – 100% potencjału układu. Dzięki takiej specyfice działania, kierowca może zawsze z łatwością wyczuć, co dzieje się z kołami i hamulcami jego pojazdu. I choć wydawać by się mogło, że w dzisiejszych czasach jest ona oczywistym standardem – przynajmniej jeśli chodzi o te samochody renomowanych producentów – to w praktyce, stosunkowo niewiele modeli aut może pochwalić się idealną modulacją hamulców.

Które marki są znane z dobrej informatywności hamulców, a które z gorszej?

Z naszych obserwacji wynika, że auta z najbardziej informatywnymi hamulcami wypuszczają producenci z Europy, a konkretniej Audi, BMW oraz Mercedes. Na drugim końcu plasują się przede wszystkim samochody japońskie, w tym te zaliczane do segmentu premium. W środku stawki plasują się zaś pojazdy z rynku amerykańskiego. Oczywiście jest to pewne uogólnienie, niemniej jednak taka prawidłowość jest wyraźnie widoczna. Skąd się bierze? Przyczyn jest wiele, ale najistotniejszą jest fakt, że poszczególne rynki – europejski, amerykański i japoński – stosują po prostu różne rozwiązania konstrukcyjne w zakresie budowy systemów hamulcowych. Warto przy tym wspomnieć, że te różnice mają również swoje implikacje choćby dla kwestii trwałości komponentów czy zjawiska tzw. brake fadingu, o czym pisaliśmy już w artykule: Brake fading – test różnych klas.

Skoro wiadomo już czym jest informatywność siły hamowania, przejdźmy teraz do wyjaśnienia, w jaki sposób można ją ewentualnie poprawić w swoim aucie. Poniżej przedstawiamy trzy – naszym zdaniem – najskuteczniejsze metody.

1. Montaż tarcz hamulcowych o większej średnicy

To najbardziej efektywna, ale przy tym niestety najdroższa i najbardziej pracochłonna metoda ulepszania modulacji hamulców. Większa tarcza to bowiem m.in. większa odległość między środkiem tarczy a punktem, w którym styka się ona z klockiem – a to przekłada się na wyższy tzw. moment hamowania oraz lepszą modulację, czyli po prostu większą skuteczność hamowania. By lepiej zrozumieć sens tej metody wystarczy odpowiedzieć sobie na pytanie, w którym miejscu trzeba złapać wirujący talerz by zatrzymał się on szybciej: po środku czy właśnie na krawędzi?

Niestety montaż większej tarczy oznacza konieczność dobrania do niej większych i zarazem droższych komponentów tj. zacisków, klocków, itp.

2. Montaż przewodów w stalowym oplocie

Nie będzie przesadą jeśli powiemy, że 99% samochodów ma fabrycznie montowane gumowe przewody. Tymczasem jedną z głównych przyczyn stopniowego obniżania się czułości pedału hamulca jest nieuchronne zjawisko rozszerzania się gumowych rurek.

Rozwiązanie wspomnianej bolączki jest jednak proste: by zwiększyć modulację hamulców wystarczy wymienić przewody gumowe na stalowe.

3. Montaż klocków hamulcowych wysokiej skuteczności

Klocki hamulcowe o stabilnym współczynniku tarcia (na całym zakresie roboczym) to gwarancja wysokiej przewidywalności zachowania się hamulców. I tak na przykład, bardziej preferowane powinny być klocki odznaczające się wskaźnikiem 0,37-0,39, niż klocki o których wiemy tylko tyle, że mają współczynnik tarcia równy 0,5. Wskaźnik tych drugich jest wprawdzie wysoki, ale nic nie wiemy o jego stabilności – a to właśnie ona jest najistotniejsza.

Z naszych obserwacji wynika też, że ceramiczne klocki hamulcowe Power Stop bardziej podwyższają informatywność hamulców, niż klocki seryjne.

O czym jeszcze warto pamiętać?

Jak widać, modulację hamulców można poprawić na wiele różnych, a przy tym nieskomplikowanych sposobów. Trzeba tylko pamiętać, że informatywność to dość subiektywna właściwość systemu hamulcowego, tzn. tylko kierowca jest w stanie ocenić, czy łatwo sprawuje mu się kontrolę nad hamulcami swojego auta, czy też potrzebna jest w tym zakresie jakaś poprawa.

← Wszystkie artykuły

Contacts

ul. Orzechowa, 25
02-244, Warszawa
22 11 65 888
Wprowadz VIN
Produkt został dodany do koszyka
Złoż zamówienie
ZamknijStrona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką prywatności cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce.
Twoje konto Laboratorium Praktyka Nowości
Klocki hamulcowe Tarcze hamulcowe Przewody hamulcowe Zestawy naprawcze Zestawy hamulcowe Tłok zacisku Chemia i Płyny
B Brembo C Carlson E EBC F Ferodo F Frenkit H HEL L Loctite M Maxgear M Motul P Power Friction P Power Stop R Road House S Seinsa S Starline T Textar V VEGGA W Wilwood W WP Pro Z Zimmermann