Klocki hamulcowe i szczęki Tarcze hamulcowe i bębny Przewody hamulcowe Zestawy naprawcze i montażowe Zestawy hamulcowe i części Zaciski hamulcowe i tłoczki Płyny hamulcowe i smary
BrakeStock.pl / Praktyka

Docieranie nowych tarcz oraz klocków hamulcowych - dokładna instrukcja

2 grudnia 2015

Jeśli chcesz cieszyć się dobrze zainwestowanymi pieniędzmi i być pewnym swojego bezpieczeństwa, nie zapomnij o dotarciu nowo założonych elementów układu hamulcowego.

Wibracje na kierownicy przy hamowaniu, skrzypy, piski i nierównomierne zużywanie się tarcz - tego wszystkiego można uniknąć, gdy przeprowadzisz nieskomplikowaną procedurę docierania klocków hamulcowych.

Najpierw, kilka szczegółów technicznych:

  • Nowe klocki hamulcowe, pomimo pozornej "równości" wizualnej, nie będą w pełni przylegać do tarcz hamulcowych i nie będą prawidłowo hamować. Nowa para, tuż po założeniu, będzie miała 10-20 punktów kontaktowych z powierzchnią całkowitą 30-50%.
  • Nierównomierny podział obciążenia spowoduje, że przez pierwsze 400-600 km przebiegu, w niektórych miejscach klocka temperatura będzie znacznie wyższa.
  • Stopiona okładzina, będzie przenosić się na tarczę hamulcową w postaci cienkiej warstwy, nierównomiernie rozprowadzonej po jej powierzchni. Bardzo szybko pojawią się nierówne zgrubienia, czego wynikiem będzie wibracja na kierownicy.

Docieranie układu hamulcowego.

Można tego uniknąć, wykonując nieskomplikowaną procedurę docierania nowych klocków do tarcz. Nie zapomnij, zastosować jej od razu po wyjechaniu z serwisu.

Wybierz bezpieczny odcinek, poza drogami z szybkiego ruchu, który pozwoli Ci spokojnie przyśpieszać i spowalniać prędkość bez stwarzania zagrożenia innym kierowcom. Jeżeli obok stacji obsługi technicznej, nie ma potrzebnego odcinka drogi - dojedź do żądanej lokalizacji przy niskiej prędkości z lekkim, przerywanym hamowaniem.

Do zakończenia procedury docierania nie należy używać hamowań awaryjnych i długotrwałych oraz całkowitego zatrzymania pojazdu. Skrajnie koniecznie jest przeprowadzenie docierania w suchych warunkach drogowych.

  • Rozpędź się do prędkości około 60 km/h i od razu, spowolnij do 5-10 km na godzinę. Hamuj delikatniej, z siłą około 20-30% mniejszą,w porównaniu do pełnego nacisku.
  • natychmiast nabierz prędkości do 60 km/h i znów wyhamuj do 5-10 km/h .
  • Przeprowadź 10 takich cykli: rozpędź się - zwolnij, nie dając ostygnąć hamulcom.
  • Pod koniec docierania, może pojawić się lekki zapach "palącego się" układu frykcyjnego klocka hamulcowego – jest to całkiem normalnie i świadczy o tym, że wszystko robisz poprawnie!
  • Pozwól ostygnąć hamulcom podczas jazdy. Nie zatrzymuj się i przez co najmniej 5 km - unikaj mocniejszych wyhamowań.

Prędkości podane są w przybliżeniu i można trzymać się ich orientacyjnie.

W ŻADNYM RAZIE NIE ZATRZYMUJ SAMOCHODU CAŁKOWICIE PODCZAS DOCIERANIA, PONIEWAŻ GORĄCY KLOCEK HAMULCOWY, MOŻE NAŁOŻYĆ FRAGMENTY WARSTWY NA POWIERZCHNIĘ TARCZY, ZMIENIAJĄC PRZY TYM JEJ GRUBOŚĆ.

Docieranie, to proces tzw. "tarcia lepkiego", który na powierzchni tarczy tworzy cienką warstwę chroniącą przed nierównomiernym przyklejaniem się klocka hamulcowego.

Niewłaściwie dotarty klocek, uszkadza tarczę, co wywołuje wibrację przy hamowaniu. Prawidłowe dotarcie, da nam określony przez producenta, maksymalny współczynnik hamowania.

Pamiętaj! Brak należytego docierania nowych komponentów hamulcowych może doprowadzić do wibracji przy hamowaniu, niskiej efektywności, a nawet do zniszczenia tarcz i klocków!

Przedruk materiałów jest możliwy wyłącznie z hiperłączem do źródła https://brakestock.pl

Kopiowanie materiałów jest możliwe wyłącznie na warunkach umieszczenia linku do źródła Brakestock.PL!
← Wszystkie artykuły

Contacts

Orzechowa 25, Warszawa
22 11 65 888
Wprowadz VIN
Produkt został dodany do koszyka
Złoż zamówienie
ZamknijStrona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką prywatności cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce.
Twoje konto Laboratorium Praktyka Nowości
Klocki hamulcowe i szczęki Tarcze hamulcowe i bębny Przewody hamulcowe Zestawy naprawcze i montażowe Zestawy hamulcowe i części Zaciski hamulcowe i tłoczki Płyny hamulcowe i smary Uniwersalne części i sprzęt
A ATE B Bosch B Brembo C Carlson C Centric D D-Friction D DBA E EBC F Ferodo F Frenkit F Friction Master H HEL L Loctite M Motive M Motul O OE P Performance Tools P Permatex P Power Friction P Power Stop Q Quick Brake R Road House S Samko S Seinsa S Sicom T Textar T TRW W Wagner W Wilwood W WP Pro W Wynns