O czym informuje układ hamulcowy - kontrolki i ich znaczenie
20 lutego 2017
Na samym wstępie trzeba podkreślić, że krótkotrwałe, kilkusekundowe palenie się kontrolki błędu, mające miejsce tuż po włączeniu zapłonu, jest czymś całkowicie naturalnym. Taką sytuacją w ogóle nie należy się przejmować – powodem do niepokoju są jedynie te przypadki, w których komunikat błędu wyświetla się na desce przez dłuższy czas.
Choć nie istnieje żaden ściśle określony zestaw kontrolek układu hamulcowego, który występowałby w każdym modelu auta, a na dodatek ta sama kontrolka w różnych pojazdach może przekazywać różne informacje, to w omawianym temacie można dostrzec pewne ogólne prawidłowości – prezentujemy je poniżej.
Kolory kontrolek błędów
Niezwykle istotny jest fakt, że kontrolki błędów w układzie hamulcowym mogą palić się albo na żółto, albo na czerwono – i już sam ich kolor niesie dla kierowcy pewną informację diagnostyczną. I tak oto żółta kontrolka ma najczęściej charakter informacyjno-ostrzegawczy, czyli inaczej mówiąc – sygnalizuje konieczność zajęcia się danym problemem nie natychmiast, ale przy najbliższej możliwej okazji. Natomiast czerwona kontrolka, jak można się domyślić, sygnalizuje pojawienie się większej usterki, która wymaga niezwłocznej diagnostyki i usunięcia. W takim przypadku dalsza jazda samochodem jest nie tyle niewskazana, co wręcz niebezpieczna, i może zakończyć się poważną awarią pojazdu.
Jak wyglądają i co oznaczają poszczególne kontrolki błędów w układzie hamulcowym?
To najważniejsza, a przy tym chyba najlepiej kojarzona przez kierowców, kontrolka błędów związanych z układem hamulcowym. Przyczyn jej włączenia się może być wiele, ale właściwie każda z nich jest poważna. Może ona sygnalizować:
· niski poziom płynu hamulcowego;
· uszkodzenie czujników ABS;
· zużycie klocków hamulcowych/awarię czujnika ich zużycia;
· niedziałanie światła STOP-u;
· „miękki” pedał hamulca;
· niepoprawne zamontowanie dodatkowego alarmu.
Trzeba również wiedzieć, że tego typu kontrolka pali się także wtedy, gdy włączony jest hamulec ręczny. Dlatego też diagnozując problem, należy w pierwszej kolejności upewnić się, czy hamulec ten jest całkowicie wyłączony. Jeśli tak, to możliwe, że aktywował ją zbyt niski poziom płynu hamulcowego – wówczas wystarczy po prostu uzupełnić jego poziom. Jeśli problem leży jednak gdzie indziej, samochód powinien zbadać mechanik.
Występuje w tych samochodach, w których poza wyżej wspomnianą kontrolką przewidziano jeszcze inne wskaźniki, uściślające, z jakim problemem boryka się auto.
W praktyce, kontrolka ta powiązana jest z czujnikiem zużycia klocków hamulcowych (montowany przy lewym przednim, bądź lewym tylnim kole) i informuje o konieczności wymiany klocków. Jeśli taki symbol rozbłyśnie na desce rozdzielczej, nie należy jednak wpadać w panikę – od tego momentu klocki powinny jeszcze „wystarczyć” na ok 2 tys. km. Warto też wspomnieć, że czasem powodem włączenia się tej kontrolki jest po prostu awaria czujnika zużycia klocków.
Kontrolka informująca o użyciu hamulca postojowego (nie wszystkie marki aut stosują taki wskaźnik). Wyłącza się wówczas – a w zasadzie powinna – gdy kierowca zwalnia hamulec ręczny. Jeśli tak się jednak nie dzieje, najprawdopodobniej doszło do uszkodzenia albo hamulca, albo – znajdującego się przy jego rękojeści – czujnika. Powodem jej włączenia się może być również zapieczenie linki hamulcowej. W każdym z tych przypadków dalsza jazda samochodem jest wykluczona.
ABS
Wskazuje na problem nie tyle z układem hamulcowym, co z elektroniką pojazdu. Jeśli jest jedyną paląca się w danym momencie kontrolką błędu, to niewykluczone, że auto może wprawdzie skutecznie hamować, niemniej jednak nie działa w nim prawidłowo niezwykle ważny system zapobiegający zjawiskom występującym po zablokowaniu kół. W takim przypadku może dojść do wirowania auta bądź ściągania go w bok, a także do utraty możliwości swobodnego kierowania pojazdem.
Najczęstszym powodem zapalenia się kontrolki jest awaria czujnika (znajduje się przy jednym z kół), albo uszkodzenie przewodu elektrycznego. Warto jednak wiedzieć, że istnieją jeszcze inne, mniej groźne przyczyny pojawienia się komunikatu błędu (ABS). Należą do nich:
· zabrudzenie, zniekształcające odczyt czujników (po dokładnym ich umyciu wskaźnik zgaśnie);
· poślizg auta – lampka gaśnie samoistnie po odzyskaniu kontroli nad pojazdem;
· wizyta w warsztacie (włączenie biegu na podnośniku) – kontrolka wyłącza się samoistnie po przejechaniu 50-100 metrów.
Nie ignoruj kontrolek błędów!
Gęste nagromadzenie wielu różnych kontrolek na deskach rozdzielczych powoduje, że wielu kierowców ma tendencję do lekceważenia ich świecenia. Tymczasem niektórych komunikatów błędów naprawdę nie należy ignorować. Sygnalizują one bowiem mniej lub bardziej poważne usterki pojazdu, które mogą mieć realny wpływ na bezpieczeństwo kierowcy i jego pasażerów. Warto też pamiętać, że zwracając na nie odpowiednio wcześniej uwagę, nierzadko można uchronić się przed wystąpieniem jeszcze poważniejszej, kosztownej w naprawie awarii.