Klocki hamulcowe i szczęki Tarcze hamulcowe i bębny Przewody hamulcowe Zestawy naprawcze i montażowe Zestawy hamulcowe i części Zaciski hamulcowe i tłoczki Płyny hamulcowe i smary
BrakeStock.pl / Praktyka

Montaż tarcz hamulcowych – dwa często zapominane szczegóły

8 sierpnia 2017

Montaż tarcz hamulcowych – dwa często zapominane szczegóły
Tarcze hamulcowe są wprawdzie tylko odlewem żeliwnej formy, ale w rzeczywistości pełnią bardzo istotną funkcję: odpowiadają bezpośrednio za bezpieczne zatrzymywanie się samochodu. Wielu kierowców i mechaników zdaje się o tym zapominać, o czym świadczy lekceważenie przez nich podstawowych zasad dotyczących montażu tych komponentów.

W niniejszym artykule przedstawiamy dwa często spotykane „zaniedbania montażowe”, które skutkują szybkim pojawieniem się tzw. bicia piasty i tarczy. Co ciekawe, choć przed tymi zaniedbaniami przestrzegają właściwie wszystkie podręczniki obsługi pojazdów, to jednak całe mnóstwo kierowców i mechaników jakoś nie może się przed nimi ustrzec. A szkoda, bo pomimo że z pozoru wydają się one mało istotne, to zwykle kończą się niepotrzebnymi wydatkami i brakiem dostatecznej skuteczności hamulców.

Czyszczenie powierzchni piasty

Pierwsza zapominana kwestia to konieczność dokładnego oczyszczenia powierzchni piasty przed montażem tarczy. Nierzadko zdarza się tak, że podczas zakupu nowych tarcz, kierowca kiwa sprzedawcy głową na znak, iż zdaje sobie sprawę z tej konieczności. Następnie, uskrzydlony nowym nabytkiem udaje się do mechanika i… już kilka miesięcy później zadaje sobie pytanie „skąd to bicie na prawie że nowych tarczach!?”. Poszukiwanie powodów takiego stanu rzeczy nie trwa długo – wystarczy zdjąć tarczę a oczom ukaże się widok piasty obszernie pokrytej rdzą. Skąd on się bierze?

Dopuszczalne przez producentów odchylenie (bicie) tarczy hamulcowej od piasty koła to zaledwie 0,05 mm (dla porównania, grubość arkusza papieru biurowego wynosi 0,06 mm). To owe 0,05 mm wydaje się wartością mikroskopijną, niemniej jednak w rzeczywistości – jest wystarczająca by wywołać nieprzyjemne wibracje. Jeśli bowiem tarcza mieści się w granicach normy, ale jest montowana na zardzewiałym fragmencie, to wyjście poza granicę 0,05 mm może nastąpić już krótko po montażu.

Sęk właśnie w tym, że takiej nieprawidłowości nie da się stwierdzić od razu po wymianie tarcz. Jest to możliwe dopiero wówczas, gdy dobrze dotrze się już para klocek-tarcza. Swoją drogą, powierzchnie nowych komponentów nie stykają się idealnie w 100%, co również uniemożliwia szybkie dostrzeżenie błędów montażowych.

Jak zapobiec problemowi?

Do wyczyszczenia powierzchni piasty wystarczy proste narzędzie – metalowa szczotka – oraz dosłownie 10 minut wolnego czasu. W celu dokładnego oczyszczenia obszaru wokół śrub można dodatkowo zastosować specjalną szczotkę 3M.

Na poniższych zdjęciach widać prawidłową obróbkę piasty oraz obróbkę niskiej jakości.

Czyszczenie piast przy montaże


Zapominanie o naturalnym biciu piasty

Drugi problem bierze się z braku uwzględnienia kwestii naturalnego bicia komponentów. Precyzując, każda piasta i każda tarcza mają swoje naturalne bicie, tzn. wskutek eksploatacji i działania towarzyszących jej obciążeń, ich powierzchnie zaczynają odbiegać od osi obiegu. A skutki wykrzywienia się osi obiegu tarczy hamulcowej są już oczywiste.

Pomiar bicia piastyPoruszony problem wyjaśnijmy na konkretnym przykładzie. Załóżmy, że piasta w twoim aucie ma bicie mieszczące się w normie – 0,02 mm. Do tego wymieniłeś tarcze hamulcowe na takie z biciem 0,4mm. Wszystko jest tutaj w porządku, ale jeśli kierunki odchylenia piasty i tarczy będą się pokrywać, to w praktyce otrzymasz wartość sumaryczną równą 0,06 mm! Bicie już od samego początku będzie zatem minimalnie powyżej normy, a wraz z upływem czasu będzie już tylko wzrastało. To prosta droga do szybkiego pojawienia kłopotów ze sterownością autem.

Jak zapobiec problemowi?

By nie dopuścić do zaistnienia wyżej opisanej sytuacji wystarczy dokonać pomiaru naturalnego bicia piasty, a przy tym zadbać o montaż tarcz tego samego rozmiaru. Dodatkowo, mechanik musi jeszcze wyznaczyć kierunki bicia piast i tarcz oraz prawidłowo – względem siebie – zamontować te komponenty. Jeśli chodzi o rozwiązanie problemu z powyższego przykładu, to należałoby jedynie przekręcić tarcze o 180° – w ten sposób odchylenia byłyby kompensowane. Naprawdę prosta sprawa.

A Twój mechanik mierzył kiedyś bicie piasty w Twoim aucie?


Kopiowanie materiałów jest możliwe wyłącznie na warunkach umieszczenia linku do źródła Brakestock.PL.

← Wszystkie artykuły

Contacts

Orzechowa 25, Warszawa
22 11 65 888
Wprowadz VIN
Produkt został dodany do koszyka
Złoż zamówienie
ZamknijStrona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką prywatności cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce.
Twoje konto Laboratorium Praktyka Nowości
Klocki hamulcowe i szczęki Tarcze hamulcowe i bębny Przewody hamulcowe Zestawy naprawcze i montażowe Zestawy hamulcowe i części Zaciski hamulcowe i tłoczki Płyny hamulcowe i smary Uniwersalne części i sprzęt
A ATE B Bosch B Brembo C Carlson C Centric D D-Friction D DBA E EBC F Ferodo F Frenkit F Friction Master H HEL L Loctite M Motive M Motul O OE P Performance Tools P Permatex P Power Friction P Power Stop Q Quick Brake R Road House S Samko S Seinsa S Sicom T Textar T TRW W Wagner W Wilwood W WP Pro W Wynns