Przewody w oplocie kontra seryjne gumowe
10 lipca 2016

W przeszło 99% seryjnie produkowanych samochodów seryjnie montowane są gumowe przewody hamulcowe – takie rozwiązanie jest doskonale znane niemal każdemu kierowcy. Mogą one bezproblemowo pracować całymi latami, całkowicie spełniając swoją funkcję. Przewody wykonane z gumy są w zupełności wystarczające dla kierowców preferujących spokojny styl przemieszczania się – z punktu A do punktu B. Takie rozwiązanie sprawdza się dopóki nie zechcemy skorzystać z mocy silnika i właściwości jezdnych auta.
W jakich miejscach, sytuacjach pojawiają się problemy z gumowymi przewodami hamulcowymi? Dla nikogo nie jest tajemnicą, że hydrauliczny układ hamulcowy wypełniony jest specjalnym płynem. Za pomocą głównego cylindra płyn przekazuje ciśnienie – siłę hamowania od pedału hamulca aż do poszczególnych tłoków w zaciskach hamulcowych. Tłoki w zaciskach z kolei dociskają klocki hamulcowe do tarcz. Ciśnienie płynu panujące w układzie hamulcowym w czasie intensywnej pracy rozpycha, deformuje je. W wyniku chwilowej deformacji przewodów, część energii – siły hamowania jest bezpowrotnie marnowana. W efekcie to kierowca traci cenny czas niezbędny na reakcję. Droga pedału hamulca do uzyskania pełnej efektywności hamowania wydłuża się – czas reakcji układu hamulcowego zwiększa się. Musimy o tym pamiętać w czasie agresywnej jazdy i intensywnej eksploatacji hamulców.

Na sam koniec musimy dodać jeszcze, że przewody hamulcowe wykonane z gumy są dużo bardziej narażone na zewnętrzne warunki atmosferyczne. Gumowe rurki przepuszczają do wnętrza układu hamulcowego powietrze co skutkuje utratą właściwości płynu hamulcowego. Obniża się jego temperatura wrzenia, w płynie zwiększa się zawartość wody – to wszystko może o sobie dać znać zwłaszcza w krytycznej sytuacji, gdy będziemy potrzebować pełnej mocy układu.
Alternatywą są przewody hamulcowe w stalowym oplocie. Dzięki niemu kończy się problem z pulsującym ciśnieniem płynu w przewodach. Do ich produkcji wykorzystuje się polytetrafluoroethylene – powszechnie znany jako teflon. Materiał ten charakteryzuje się wysoką odpornością na skrajne temperatury, zarówno iście zimowe warunki jak i temperatury bliskie wrzenia płynu. W każdej sytuacji pozostaje giętki i elastyczny (w zakresie -70 do 270 C). Co więcej, prezentuje się o wiele lepiej niż tradycyjny materiał. Legitymuje się także wysoką odpornością na powierzchniowe naciąganie, wpływ czynników atmosferycznych oraz wszelkiego rodzaju tłuszczów i chemicznych rozpuszczalników.
