Klocki hamulcowe Tarcze hamulcowe Przewody hamulcowe Zestawy naprawcze Zestawy hamulcowe Tłok zacisku Chemia i Płyny
BrakeStock.pl / Praktyka

Praktyka

9 kwietnia 2017

Rozgrzanie wstępne klocków hamulcowych

Rozgrzanie wstępne klocków hamulcowych
Istnieje cały szereg teorii na temat klocków hamulcowych wymagających wstępnego rozgrzania, spośród których część jest zupełnie nieprawdziwa. Co gorsza, wielu miłośników motoryzacji bazuje na nich oceniając skuteczność działania klocków w różnych warunkach drogowych. Prowadzi to niestety czasem do niewłaściwych wniosków. Rozwiejmy zatem mity związane z rozgrzaniem wstępnym klocków hamulcowych.

Wiele wątpliwości budzi zwłaszcza interpretacja wysokości współczynnika tarcia, który jest podstawowym parametrem pozwalającym oceniać i porównywać skuteczność klocków. Jak wiadomo wskaźnik ten jest zmienny i zależy od temperatury układu klocek-tarcza.

Jeśli chodzi o temperaturę, to w praktyce, wysokość współczynnika będzie się zmieniać już przy bardzo niskich jej wartościach – 10, 30 czy 50 C – czyli przed rozgrzaniem klocków. Oznacza to zarazem, że obiektywnie rzecz biorąc skupianie się na tzw. współczynniku tarcia „na zimno” nie ma większego sensu. Taki parametr jest też niemiarodajny z tego względu, że nie ma tak naprawdę jednakowej, ściśle ustalonej dolnej wartości temperatury, dla której się go mierzy.

W kontekście współczynnika tarcia „na zimno” znawcy tematu często operują też pojęciem „initial bite”. I wydaje się, że nieco lepiej oddaje ono charakter tego wskaźnika – jest tu bowiem jasny sygnał, że mówimy o czymś początkowym i krótkotrwałym. W praktyce, klocki hamulcowe pozostają bowiem zimne raptem przez 2-3 sekundy od rozpoczęcia hamowania, a omawiany współczynnik dotyczy właśnie tego bardzo krótkiego okresu.

Porównanie zachowania różnych klocków hamulcowych przed rozgrzaniem

Dla lepszego zrozumienia omawianego zagadnienia przedstawiamy grafiki pokazujące działanie czterech różnych klocków hamulcowych: seryjnych klocków Hondy Accord CC (bazują na materiałach organicznych), Power Stop Z16 (klasyczna amerykańska ceramika), Power Stop Z23 (ceramika wzmocniona włóknem karbonowym) oraz Ferodo Racing DS3000 (montowane w autach sportowych i wyścigowych). Celowo wzięto pod uwagę reprezentantów różnych klas i technologii, żeby lepiej uchwycić wielkość i zakres różnic pomiędzy dostępnymi na rynku rozwiązaniami.

Dynamika zależności współczynnika tarcia od temperatury

Wnioski płynące z badania

Przyjrzyjmy się zatem zachowaniu poszczególnych klocków, ale tylko przed rozgrzaniem – a więc przy początkowym, zerowym współczynniku tarcia.

Jak widać, w punkcie wyjścia wszystkie cztery klocki odznaczają się obniżonym współczynnikiem initial bite, ale po krótkim rozgrzaniu jego wielkość już się stabilizuje. Warto też zauważyć, że nawet w początkowej fazie znajduje się on w odpowiednim, podawanym przez producenta, zakresie. Wyniki potwierdzają również fakt, że współczynnik tarcia „na zimno” to pojęcie bardzo względne, które właściwie już po pierwszym zetknięciu elementów ciernych traci na znaczeniu – wówczas ich temperatura od razu zaczyna bowiem rosnąć. Do tego dochodzi jeszcze wcześniej wspomniany wniosek – brak jednego standardu w zakresie dolnej granicy temperatury „zimnego” współczynnika” sprawia, że porównywanie go nie ma większego sensu.

Mit niskiej skuteczności klocków hamulcowych Power Stop

Wróćmy jednak jeszcze do klocków hamulcowych Power Stop. Otóż w niektórych artykułach i na forach internetowych można przeczytać, że mają one niską skuteczność działania „na zimno”. W praktyce, jest to mit, który można bardzo łatwo obalić.

Tablica SAE J866 współczynnik tarcia

W przeciwieństwie do Europy, w USA obowiązują wymagania narzucone przez standard SAE J866, który zobowiązuje producentów m.in. do mierzenia współczynnika tarcia „na zimno” i „na gorąco”, a następnie do nanoszenia informacji o tym na klocki (tzw. edge code). Takie oznaczenia mają postać pary liter. Czasem na oryginalnych klockach hamulcowych można znaleźć indeks FE, oznaczający, że wraz ze wzrostem temperatury obniża się ich współczynnik tarcia. Występuje też indeks FG, który informuje, że wraz ze wzrostem temperatury rośnie wysokość wskaźnika (taka sytuacja spotykana jest akurat w okładzinach wyczynowych, wymagających rozgrzania). Niemniej jednak, większość klocków hamulcowych przeznaczonych do zwykłej eksploatacji posiada oznaczenie składające się z dwóch jednakowych liter.

EDGE code power stop

Na zdjęciach widać stosowane przez producentów oznaczenia DOT.

Jak widać, serie ceramicznych klocków Power Stop nie wymagają rozgrzania wstępnego, a przy tym odznaczają się całkiem wysoką skutecznością działania.

„Klocki wymagające rozgrzania” – temat dotyczący jedynie jazdy sportowej

Trzeba wyraźnie podkreślić, że „klocki wymagające rozgrzania” to sformułowanie dotyczące właściwie jedynie aut wyścigowych i sportowych – w kontekście zwykłej, miejskiej eksploatacji pojazdu nie pojawia się ono praktycznie w ogóle. Obecnie, większość serii cywilnych i półprofesjonalnych klocków hamulcowych charakteryzuje się takim początkowym współczynnikiem initial bite, który w pełni zaspokaja wymagania stawiane przez jazdę miejską.

Kopiowanie materiałów jest możliwe wyłącznie na warunkach umieszczenia linku do źródła Brakestock.PL.

← Wszystkie artykuły

Contacts

ul. Orzechowa, 25
02-244, Warszawa
22 11 65 888
Wprowadz VIN
Produkt został dodany do koszyka
Złoż zamówienie
ZamknijStrona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką prywatności cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce.
Twoje konto Laboratorium Praktyka Nowości
Klocki hamulcowe Tarcze hamulcowe Przewody hamulcowe Zestawy naprawcze Zestawy hamulcowe Tłok zacisku Chemia i Płyny " 92161103
C Carlson E EBC F Ferodo F Frenkit H HEL J Jurid L Loctite M Maxgear M Motul P Power Friction P Power Stop R Road house S Seinsa S Starline T Textar V VEGGA W WP Pro Z Zimmermann