Smary do komponentów układu hamulcowego - do zacisków i klocków
4 listopada 2017
Praktyka pokazuje, że średnio za co drugi problem z pływającymi zaciskami odpowiada klinowanie prowadnic, które powstaje wskutek stosowania kiepskiej jakości smaru do układu hamulcowego. Wniosek? Zdecydowanie warto wiedzieć, które produkty smarne dobrze wywiązują się ze swojej roli, a których lepiej unikać.
Na wstępie należy wyraźnie podkreślić, że w układzie hamulcowym można stosować dwa rodzaje smarów: antywibracyjny oraz smar do prowadnic. Co istotne, o ile ten ostatni może posiadać również właściwości antywibracyjne, o tyle smar antywibracyjny nie może być wykorzystywany jako smar do prowadnic.
Wybór produktów smarnych posiadających właściwości antywibracyjne jest dość duży – mamy klasyczną miedź, ceramiczne pasty czy specjalistyczne smary do prowadnic. Sęk w tym, że w wielu przypadkach, tego typu środki są niezgodnie ze swoim rzeczywistym przeznaczeniem, stosowane jako smary do prowadnic. Poniżej przedstawiamy, co trzeba wiedzieć by wybrać naprawdę dobry produkt smarny.
Jakie właściwości powinien mieć smar do zacisków?
Mechanizmy hamulcowe, w trybie standardowej jazdy miejskiej, nagrzewają się do 150-200°C, natomiast w trakcie aktywnej jazdy – do ok. 300-400°C. Wniosek? Dobry smar do zacisków musi znosić temperatury przekraczające 300-400°C. To jednak nie wszystko.
Weźmy na przykład, często wykorzystywany przez mechaników smar miedziany, który jest zdolny radzić sobie z temperaturami sięgającymi nawet 1000°C. Jego wytrzymałość jest bardzo wysoka, ale wraz ze wzrostem temperatury będą zmieniały się również jego właściwości, tzn. będzie on gęstniał lub stawał się rzadszy. Tymczasem dobry jakościowo smar musi zachowywać swoje właściwości w całym zakresie temperaturowym.
Jest też trzecie kryterium jakie musi spełniać dobry smar, a mianowicie – powinien bazować on na oleju syntetycznym. Wynika to z faktu, że niektóre elementy układu hamulcowego wypełnione są gumowymi uszczelniaczami, tj. osłonkami i uszczelkami, które mają bezpośrednią styczność z chemią zawartą w smarze. Pasty bazujące na olejach mineralnych (miedziana, grafitowa), niedługo po naniesieniu, powodują pęcznienie uszczelniaczy, czyli inaczej mówiąc – naruszają prawidłową pracę prowadnic.
Produkty spełniające wszystkie trzy kryteria dobrego smaru
W praktyce, rynek oferuje stosunkowo niewiele rozwiązań, które spełniają jednocześnie wszystkie trzy wyżej wspomniane warunki. Wśród nich są m.in. Loctite Plastilube, Slipkote 220-R czy Permatex Lube. Zwolennikom korzystania wyłącznie z oryginalnych produktów, podajemy krótką listę wybranych oryginalnych OEM-smarów wraz z numerami:
- BMW 81 22 9 407 103, 83 23 0 305 690;
- FORD/Motorcraft D7AZ-19A331-A, XG-3-A;
- Volkswagen/Audi G 052 150 A2;
- LAND ROVER RTC7603, SYL500010;
- HONDA 08C30-B0224M, 08798-9027;
- MAZDA 0000-77-XG3A;
- NISSAN 999MP-AB002;
- SUZUKI 99000-25100;
- TOYOTA 08887-80609;
- CHRYSLER/Mopar J8993704;
- Volvo 1161325-4.