Klocki hamulcowe i szczęki Tarcze hamulcowe i bębny Przewody hamulcowe Zestawy naprawcze i montażowe Zestawy hamulcowe i części Zaciski hamulcowe i tłoczki Płyny hamulcowe i smary
BrakeStock.pl / Praktyka

Kilka słów o właściwościach wysoko wydajnych klocków hamulcowych

19 czerwca 2017

Wskaźniki skuteczności wysoko wydajnych klocków hamulcowych

W Internecie można znaleźć cały szereg artykułów poruszających temat wyboru klocków hamulcowych. Sęk w tym, że praktycznie każdy z nich dotyczy jedynie klocków do codziennej jazdy miejskiej, a nadal brakuje publikacji poświęconych klockom wysokiej wydajności – przeznaczonym do jazdy bardziej aktywnej czy wręcz sportowej. Poniżej kilka słów o tych ostatnich.

Dla niektórych może być to nowością, ale wiele klocków do jazdy wyczynowej ma współczynnik tarcia zbliżony do klocków produkowanych seryjnie, a część z nich nawet wyższy. Taki stan rzeczy nie dziwi jednak znawców tematu, bo w praktyce, klocki przeznaczone do jazdy sportowej mają być przede wszystkim odporne na działanie wysokich temperatur. Ponadto muszą wykazywać odpowiednią informatywność hamowania, tzn. zapewniać możliwość sprawowania maksymalnej kontroli nad hamulcami w każdych warunkach. Współczynnik tarcia ma tutaj drugorzędne znaczenie.

Różni producenci oferują mniej lub bardziej różniące się pod względem właściwości klocki do jazdy wyczynowej. Co więcej, niektórzy z nich oferują nawet po kilka serii klocków, odpowiadających specyfice różnych typów wyścigów samochodowych. Wybierając klocki do sportowych zastosowań, trzeba zatem przede wszystkim odnieść ich właściwości do swoich rzeczywistych potrzeb.

Przykładowo, nierozsądnie byłoby montować klocki przeznaczone do amatorskich wyścigów, jeśli kierowca będzie miał do czynienia głównie z aktywną jazdą miejską. Nie skróci to bowiem długości hamowania, ani najprawdopodobniej nie pozwoli odczuć różnicy jakościowej przy wyższej temperaturze pracy. Z drugiej strony trzeba też pamiętać, że wybór klocków z wysokim współczynnikiem tarcia nie musi gwarantować ochrony przed wysokimi temperaturami, jakie pojawiają się np. na odcinkach specjalnych rajdów samochodowych.

Jak wpływa na skuteczność hamowania temperatura?

Poniżej przedstawiamy charakterystyki popularnych w Europie wysoko wydajnych rozwiązań, które wykorzystywane są w przypadku jazdy sportowej.

Marka/SeriaT ℃Klasa wspolczynnik tarcia, µ
Power Stop Track Daymax 900 CKlasa H - 0,56+ µ
Hawk DTC-60max 800 C
   
Carbone Lorraine RC6max 800 CKlasa G - 0,46-0,55 µ
Power Stop Z23/Z26/Z37max 700 C
Ferodo DS3000max 700 C
Hawk HP Plusmax 450 C
   
EBC Yellow stuffmax 800 CKlasa F - 0,36-,45 µ
Power Stop Z16/Z17max 600 C
EBC Green stuffmax 600 C
Ferodo DS2500max 500 C
Carbone Lorraine RC5max 500 C
Hawk HPSmax 350 C
OE Porsche, BMW Performancemax 350 C

 

Kopiowanie materiałów jest możliwe wyłącznie na warunkach umieszczenia linku do źródła Brakestock.PL!


 

← Wszystkie artykuły

Contacts

Orzechowa 25, Warszawa
22 11 65 888
Wprowadz VIN
Produkt został dodany do koszyka
Złoż zamówienie
ZamknijStrona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką prywatności cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce.
Twoje konto Laboratorium Praktyka Nowości
Klocki hamulcowe i szczęki Tarcze hamulcowe i bębny Przewody hamulcowe Zestawy naprawcze i montażowe Zestawy hamulcowe i części Zaciski hamulcowe i tłoczki Płyny hamulcowe i smary Uniwersalne części i sprzęt
A ATE B Bosch B Brembo C Carlson C Centric D D-Friction D DBA E EBC F Ferodo F Frenkit F Friction Master H HEL L Loctite M Motive M Motul O OE P Performance Tools P Permatex P Power Friction P Power Stop Q Quick Brake R Road House S Samko S Seinsa S Sicom T Textar T TRW W Wagner W Wilwood W WP Pro W Wynns