Kilka słów o właściwościach wysoko wydajnych klocków hamulcowych
19 czerwca 2017

W Internecie można znaleźć cały szereg artykułów poruszających temat wyboru klocków hamulcowych. Sęk w tym, że praktycznie każdy z nich dotyczy jedynie klocków do codziennej jazdy miejskiej, a nadal brakuje publikacji poświęconych klockom wysokiej wydajności – przeznaczonym do jazdy bardziej aktywnej czy wręcz sportowej. Poniżej kilka słów o tych ostatnich.
Dla niektórych może być to nowością, ale wiele klocków do jazdy wyczynowej ma współczynnik tarcia zbliżony do klocków produkowanych seryjnie, a część z nich nawet wyższy. Taki stan rzeczy nie dziwi jednak znawców tematu, bo w praktyce, klocki przeznaczone do jazdy sportowej mają być przede wszystkim odporne na działanie wysokich temperatur. Ponadto muszą wykazywać odpowiednią informatywność hamowania, tzn. zapewniać możliwość sprawowania maksymalnej kontroli nad hamulcami w każdych warunkach. Współczynnik tarcia ma tutaj drugorzędne znaczenie.
Różni producenci oferują mniej lub bardziej różniące się pod względem właściwości klocki do jazdy wyczynowej. Co więcej, niektórzy z nich oferują nawet po kilka serii klocków, odpowiadających specyfice różnych typów wyścigów samochodowych. Wybierając klocki do sportowych zastosowań, trzeba zatem przede wszystkim odnieść ich właściwości do swoich rzeczywistych potrzeb.
Przykładowo, nierozsądnie byłoby montować klocki przeznaczone do amatorskich wyścigów, jeśli kierowca będzie miał do czynienia głównie z aktywną jazdą miejską. Nie skróci to bowiem długości hamowania, ani najprawdopodobniej nie pozwoli odczuć różnicy jakościowej przy wyższej temperaturze pracy. Z drugiej strony trzeba też pamiętać, że wybór klocków z wysokim współczynnikiem tarcia nie musi gwarantować ochrony przed wysokimi temperaturami, jakie pojawiają się np. na odcinkach specjalnych rajdów samochodowych.
Jak wpływa na skuteczność hamowania temperatura?
Poniżej przedstawiamy charakterystyki popularnych w Europie wysoko wydajnych rozwiązań, które wykorzystywane są w przypadku jazdy sportowej.
Marka/Seria | T ℃ | Klasa wspolczynnik tarcia, µ |
Power Stop Track Day | max 900 C | Klasa H - 0,56+ µ |
Hawk DTC-60 | max 800 C | |
Carbone Lorraine RC6 | max 800 C | Klasa G - 0,46-0,55 µ |
Power Stop Z23/Z26/Z37 | max 700 C | |
Ferodo DS3000 | max 700 C | |
Hawk HP Plus | max 450 C | |
EBC Yellow stuff | max 800 C | Klasa F - 0,36-,45 µ |
Power Stop Z16/Z17 | max 600 C | |
EBC Green stuff | max 600 C | |
Ferodo DS2500 | max 500 C | |
Carbone Lorraine RC5 | max 500 C | |
Hawk HPS | max 350 C | |
OE Porsche, BMW Performance | max 350 C |
Kopiowanie materiałów jest możliwe wyłącznie na warunkach umieszczenia linku do źródła Brakestock.PL!