Pierwsze testy tarcz hamulcowych
30 czerwca 2015
Po wielu pracach przygotowawczych w końcu przeprowadziliśmy pierwsze testy tarcz hamulcowych. Specjaliści z Centrum Brakestock.pl postanowili włączyć do wstępnego etapu badania marki, z którymi sami spotykamy się na co dzień, i które znamy z pierwszej ręki. Pierwszymi obiektami testowymi są więc tarcze hamulcowe EBC, Zimmermann i Brembo. Wszystkie próbki zostały wzięte z naszego rynku, czyli z tych fabryk, które dostarczają produkty polskiemukonsumentowi.
Badania przeprowadzono w Katedrze Nauki o Materiałach Uniwersytetu Rolniczego.
Dla testów zostały pobrane tarcze z serii: EBC – Turbgroove, Brembo – MAX i Zimmermann – najpopularniejszej, gładkiej wersji.
W celu uzyskania maksymalnie obiektywnej oceny postanowiliśmy odwołać się do badań laboratoryjnych. W ich trakcie przeprowadzono następujące próby:
- Analizy chemiczna i spektralna komponentów, które pozwoliły na ocenę jakości stopu żeliwnego.
- Test odporności na zużycie ścierne.
- Metalografia – dała możliwość oceny treści i kształtu grafitu w stopie.
- Durometeria – ocena próbek na twardość HRB.
Uzyskaliśmy zatem oceny stopu z punktu widzenia odporności na temperaturę i naprężenie mechaniczne oraz wykonaliśmy badanie kształtu grafitu
Jak widać, w tarczach hamulcowych EBC stosowany tzw. wermikularne grafit, podczas gdy w Brembo i Zimmermann – płytowy. O czym powinno to mówić użytkownik? Wermikularny kształt grafitu (wirowano w kole) w tarczach hamulcowych EBC wzmacnia stop. To sprawia, że tarcze są bardziej odporne na przegrzanie i różnego rodzaju odkształcenia. Płytowy grafit (stosowany w stopie większości tarcz) – ma więcej punktów napięć i szybciej będzie "oddawać" konstrukcję płyty w przypadkach przegrzania.
Następny test na odporność na zużycie ścierne. Od razu zaznaczmy, że ten test nie jest do końca owocny, ponieważ w rzeczywistych warunkach zużycia tarcz zależy również od składu klocka hamulcowego. Wyniki zdecydowaliśmy wyrazić w postaci wykresu.
Jak widać, liderem pod względem odporności na ścieranie stali tarcze hamulcowe Zimmermann. Drugie miejsce z niewielką przewagą zajęli tarcze hamulcowe Brembo i EBC. To duży plus na korzyść niemieckiego producenta.
Ponadto, będziemy badali tarcze na twardość (w klasyfikacji HRB). Uzyskane dane praktycznie zrównały wszystkie próbki (ze stosowanego punktu widzenia – różnica w wydajności jest niezauważalna)
(uprzedzając pytanie czytelnika – od razu wyjaśnijmy: bezpośredni zależności między twardoścą stopu i odpornością na ścieranie niema. Jak i w naszym przypadku)
Analiza chemiczna (nauka udziału różnych pierwiastków w stopie) wykazały, że najbardziej sprawnie przygotowano żeliwo fabrycznie EBC Brakes. Skład Zimmermann i Brembo - praktycznie nie różni się.
W ten sposób, aby nie zanudzać czytelnika cyframi i definicjami – zrobimy na podstawie otrzymanych danych streszczenie do każdej z próbek.
Tarcze hamulcowe EBC. Odporne na przegrzanie tarcze hamulcowe zdolne do przeniesienia termicznych i mechanicznych wpływów. Ma sens je polecić miłośnikom aktywnego napędu, a także właścicielom samochodów z "problematycznymi" zwykłymi tarczami (Mitsubishi, Subaru, Acura, Honda, Infiniti, itp.).
Tarcze hamulcowe Zimmermann. Wykazały średnie dane dotyczące jakości i zawartości stopu. Oczywistą zaletą jest wysoka odporność na ścieranie. Na tle "kolegów" - cywilnych tarcz hamulcowych, to bardzo poważna zaleta. W ten sposób oceniamy Zimmermann jak świetne tarcze, które mogą dać przewagę oryginału, a przy tym – z bardzo odpowiednią ceną.
Tarcze hamulcowe Brembo: Bardzo dobre tarcze hamulcowe, po głównych wskaźnikach –przeciętne tarcze. W zakresie odporności na ścieranie – niedaleko od Zimmermann. Można śmiało polecić tą nazwę handlową do wymiany seryjnych tarcz w bardziej optymalnych cenach.
No i podsumowując wzniesiony powyżej sprzęt.
Wszystkie tarcze hamulcowe wykonane są z żeliwa szarego. Żeliwo, jak wiemy ze szkolu - jest to stop stali z węglem. Prawie wszystkie związki zawierające węgiel są mocne, ale kruche.W przypadku z żeliwem, stop nie lubi zmian temperatury. I niezależnie jakiej jakości materiał krytyczny punkt ma każda tarcza. Innymi słowy, można zgiąć jakąkolwiek tarczę. Kupując produkt wysokiej jakości otrzymujesz bezpieczeństwo w ekstremalnych warunkach, i za jeden taki przypadek w stanie spłacić wszystkie koszty zakupu danego produktu.
Uwaga: Dla testu zostały użyte tarcze hamulcowe EBC, wydane w 2008 roku. W 2009-2010 roku modelowym EBC Turbogroove zostały produkowane w technologii żeliwa sferoidalnego (sferoidalne). Nowa technologia przewyższa obiekt, który badamy odpornością na wysoką temperaturę i odkształcenia. Tarcze hamulcowe Brembo Max i Zimmermann - próbki 2010 roku.
Wyniki badań są własnością firmy Centrum Brakestock.pl
Przedruk materiałów jest możliwy wyłącznie z hiperłączem do źródła http://brakestock.pl