Test porównawczy zestawów hamulcowych (Big Brake Kit)
2 maja 2018
Jak wiadomo, na rynku zestawów hamulcowych kluczową rolę odrywa przede wszystkim marketing. A co z ich faktyczną skutecznością? Poniżej przedstawiamy tłumaczenie artykułu poświęconego wynikom testów kilku wybranych kompletów, które zostały przeprowadzone w 2014 roku przez renomowane niemieckie czasopismo motoryzacyjne „Auto Bild”.
W badaniu wzięło udział sportowe BMW M3 coupe, na którym przetestowano 5 popularnych zestawów hamulcowych: AP Racing, K-Sport, Brembo, Performance Friction i StopTech. Naturalnie, w przypadku każdego z nich przebieg testu wyglądał tak samo i opierał się na zasadach, zgodnych z europejskimi regulaminami technicznymi. Konkretniej mówiąc, każdy komplet zaliczył w ramach testów 20 hamowań z 200 do 100 km/h oraz 10 hamowań – z 250 do 0 km/h. Co ważne, wszystkie zestawy miały klocki hamulcowe, w które zostały wyposażone przez producenta. Jak wypadły w badaniu poszczególne komplety?
AP Racing
Tej marki chyba nie trzeba nikomu przedstawiać – w końcu jest jedną z najbardziej rozpoznawalnych w świecie autosportu i tuningu. Od niedawna należy ona do Brembo, ale zachowała swój własny marketing i nadal bazuje na własnych rozwiązaniach technologicznych. Na potrzeby testu, AP Racing zaproponowała zestaw hamulcowy, składający się z tarcz o średnicy 378 mm oraz 6-tłoczkowych zacisków. Waga całego zestawu to 30 kg.
Jeśli chodzi o wyniki testu, to przy hamowaniu do prędkości 100 km/h zestaw uzyskał drogę hamowania o długości 30,2 metra. Wykazał przy tym istotną zaletę w postaci stałego i stabilnego ciśnienia w systemie. W jego przypadku, pedał hamulca był nieco „miękki”, ale nie wpłynęło to na pogorszenie modulacji i sterowania hamulcami.
K-Sport
To producent z Tajwanu, do którego należą również marki D2 i XYZ. Mimo że kraj pochodzenia nie kojarzy się z dobrymi gatunkowo komponentami, to jednak pod względem jakościowym komplet ten wypada całkiem przyzwoicie.
W teście wziął udział zestaw hamulcowy, zawierający 8-tłoczkowe zaciski oraz tarcze o średnicy 380 mm. Mimo dobrej jakości produkcji, od strony technicznej nie zaprezentował się w pełni zadowalająco. Kłopotów przysporzył już sam montaż zestawu, ponieważ znajdujące się w nim przewody hamulcowe nie odpowiadały seryjnym i wymagały odpowiedniego dopracowania. Natomiast podczas eksploatacji zaobserwowano dość poważny mankament – wibracje, których nie udało się usunąć mimo interwencji mechaników. Z drugiej strony, komplet K-Sport uzyskał bardzo dobry, drugi wynik w teście, jeśli chodzi o długość drogi hamowania z 200 do 100 km/h.
Brembo GT
To systemy hamulcowe pochodzące od renomowanego włoskiego producenta, które stworzono z myślą o wymaganiach torów wyścigowych. Średnica tarcz zastosowanych w badanym zestawie to 380 mm.
Tak jak oczekiwano, jakość montażu zestawu na testowym aucie była dokonała, ale pierwsze pomiary zaskoczyły fachowców. Najpierw, „na zimno, skrajnie niska modulacja pedału – która wprawdzie poprawiła się po rozgrzaniu, ale tylko nieznacznie. Podczas hamowania do 100 km/h, system zaprezentował taką samą skuteczność jak seryjne hamulce stosowane w BMW M3. Jeszcze gorsze rezultaty osiągnął przy hamowaniu z 250 km/h, wykazując najdłuższą drogę hamowania spośród wszystkich testowanych zestawów!
PFC (Performance Friction)
To zestaw od renomowanej brytyjskiej (!?) firmy, specjalizującej się w produkcji komponentów wykorzystywanych w tuningu i sportach motorowych. Jest najlżejszy ze wszystkich kompletów uczestniczących w teście – łączna waga montowanych elementów to zaledwie 24 kg. Mimo wszystko jednak, zestaw PFC osiągnął świetne wyniki – był najlepszy przy hamowaniu z 250 km/h. Poza tym, można było zaobserwować znakomitą modulację pedału hamulca. Główną, jeśli nie jedyną wadą tego kompletu jest wysoka cena.
Stop Tech
To system hamulcowy z 6-tłoczkowymi zaciskami i tarczami o średnicy 380 mm. Jego montaż jest bardzo prosty i wygodny – dotyczy to również jego klocków. W testowanym komplecie zastosowano żółte zaciski, przy czym generalnie występują one również w kolorze czerwonym, czarnym, błękitnym i metalik.
Waga całego zestawu to 34 kg, czyli „średnia” biorąc pod uwagę ciężar pozostałych, spotykanych na rynku systemów. Komplet uzyskał bardzo dobre rezultaty: droga hamowania od 100 do 0 km/h wyniosła satysfakcjonujące 30,6 metra, w przypadku hamowania z 250 km/h jego efektywność była jeszcze bardziej zadowalająca.
Komentarz od Brakestock:
Wyniki testów podajemy jedynie w celach orientacyjnych – nie kwestionujemy ich, ani szeroko nie komentujemy. Pragniemy jednak zauważyć, że metoda przeprowadzania pomiarów nie była do końca obiektywna. Nie wspomniano bowiem nic o tak ważnych kwestiach jak konstrukcja użytych zacisków i ich odporność na obciążenia, ani o klockach hamulcowych – które, w przypadku testu dotyczącego fadingu, stanowią jeden z najważniejszych elementów. Poza tym, ku naszemu zdziwieniu specjaliści podali informację, że PFC to renomowana brytyjska firma, tymczasem w rzeczywistości wywodzi się ona z USA, ze stanu Karolina Południowa. Generalnie, powyższy artykuł można jednak traktować jako ogólną, podstawową analizę porównawczą wybranych zestawów.