Testy klocków hamulcowych Remsa, Ferodo i Power Stop
30 czerwca 2015
Technologia badania klocków hamulcowych
Postanowiliśmy przeprowadzić własny amatorski test klocków hamulcowych, żeby pokazać konsumentowi przede wszystkim nie dane naukowe, ale wskaźniki zrozumiałe dla przeciętnego kierowcy.
W tym celu zdecydowaliśmy się na badanie właściwości materiałów, czynników wpływających na hamowanie, biorąc pod uwagę wszystkie warunki jazdy.
Na sam początek nieco informacji o przyjętych standardach i naszym podejściu. Założenia brane pod uwagę w badaniach klocków hamulcowych wymagają przeprowadzenia szeregu czynności. W szczególności w grę wchodzą: testowanie hamowania ze 100 km/h, przy zmieniającym się ciśnieniu w cylindrze hamulcowym; pomiary spowolnienia przy stałym ciśnieniu i przy różnych prędkościach; cykle obciążeń powtarzających się, a także stopień zużycia. Zestaw tych elementów pozwala stwierdzić zmianę współczynnika tarcia w różnych trybach i warunkach oraz zużycie, drganie, właściwości i emisję kurzu. Takie podejście wymaga specjalistycznego sprzętu, którego w Polsce nie ma. Jednak dla nas to nie jest przeszkodą.
Nasza technologia
Aby nasze pomiary pokazywały rzeczywisty wynik, umyślnie zrezygnowaliśmy z definicji pewnych cech klocków hamulcowych. Ocenialiśmy długość drogi hamowania samochodu w kilku trybach, obecność szumów i niektóre atrybuty konsumpcyjne. Badania przeprowadzono na samochodzie Mitsubishi Galant, 2,5 l, masa własna 1325 kg, guma – Toyo, z mniejszym zużyciem.
W celu neutralizacji różnic ciśnienia w cylindrze hamulcowym ustawiliśmy skok pedału hamulca metalowym ogranicznikiem tak, aby podczas pomiaru siła oddziaływania na niego była równoznaczna.
Badania przeprowadzono na praktycznie nowych perforowanych tarczach hamulcowych renomowanego producenta.
Sprawdzaliśmy docieranie wszystkich badanych klocków hamulcowych w tym samym trybie: docieranie o zerowej wartości (naciskanie równocześnie pedału gazu i hamulca ruchu przy małych prędkościach), próba cykliczna i drogowa (zwykła drogowa eksploatacja przy umiarkowanych obciążeniach), z koniecznością chłodzenia powierzchni.
Dla każdego wzoru przeprowadzono 4 pomiary – pierwszy dotyczył rozgrzewania, a trzy kolejne – odnosiły się już do samej klasyfikacji. Ocena została przeprowadzona przy prędkości 60 km/h.
Zewnętrzne warunki atmosferyczne podczas badań były takie same, sprawdzaliśmy działanie sprzętu na równej powłoce asfaltowej.
Do pierwszego testu wybraliśmy ceramiczne klocki hamulcowe Power Stop z serii Z16 (firma Power Stop, produkcja USA), organiczne klocki hamulcowe Ferodo z serii Premier (koncern Federal Mogul, produkcja Wielka Brytania) i organiczne klocki hamulcowe Remsa (koncern TRW, produkcja Hiszpania).
Podkreślamy, że w czasie testów nie byliśmy oficjalnym dystrybutorem żadnej z wybranych marek, jednak wszystkie te marki są przedstawione w naszej ofercie.
Wyniki pomiarów długości drogi hamowania (3 potrącenia na próbkę), w metrach.
Wyniki pomiarów drogi hamowania – średnie arytmetyczne i minimalne wartości w metrach.
Indywidualne wyniki
Klocki hamulcowe Power Stop
Po zsumowaniu wskaźników możemy powiedzieć, że to produkt godny tytułu "solidny". Zapewnia skuteczne hamowanie przy każdej temperaturze obciążenia. Indeks FF, wybity z boku klocka hamulcowego według normy SAE, pokazuje wyniki certyfikacji. Najlepsze osiągnięcie to 18,46 m. Szczerze przyznajemy, że jesteśmy zadowoleni z wyników testu.
Szumy: nie wykryto
Jakość opakowania: wysoka jakość druku, niestandardowe opakowanie. Oznaczenia modelu, typu, producenta. Zamiast plomby używane zastępcze opakowanie foliowe.
Zawartość opakowania: płyta zapobiegająca skrzypieniu, wskaźniki zużycia.
Klocki hamulcowe Remsa
Osiągnęły dość imponujące wyniki. Przy swojej średniej cenie zasługują na szacunek. Docieranie równomierne i dość szybkie, cierny skład nie ma wad zewnętrznych. Klocki posiadają znaki certyfikacji - norma europejska ЕСЕ90.
Szumy: wykryto lekki, ledwo uchwytny pisk w jednym punkcie na początku hamowania, który stopniowo zanikał w trakcie docierania.
Jakość opakowania: jakość wydruku na odpowiednim poziomie. Jest plomba. Oznaczenia modelu, typu, producenta.
Zawartość opakowania: płyta zapobiegająca skrzypieniu, wskaźniki zużycia, instrukcja w kilku językach.
Klocki hamulcowe Ferodo
Klocki, w których pojawiły się dodatkowe czynniki. Podczas docierania jeden z czterech hamulcowych klocków ma docieranie na 25% (co było widać na powierzchniach ciernych). To zrozumiałe, że nakładka nie działa w 100 %. Jednak trudno uwierzyć w różnicę 50% w długości drogi hamowania w stosunku do najbliższego konkurenta. Klocki posiadają znaki certyfikacji według normy europejskiej ЕСЕ90.
Planujemy ponownie włączyć Ferodo Premier do programu testowego, aby wykluczyć przypadkowość i skutki uboczne.
Szumy: nie stwierdzono szumów podczas eksploatacji.
Jakość opakowania: jakość wydruku na odpowiednim poziomie. Zamiast plomby – pasek taśmy samoprzylepnej. Oznaczony model, typ, producent.
Wyposażenie: wskaźnik zużycia, instrukcja w kilku językach.
I na koniec - nasz test klocków hamulcowych w żadnym wypadku nie rości sobie prawa do wydawania wyroku ostatniej instancji. Próbujemy tylko, ze względu na brak elementarnych informacji, przedstawić naszym Klientom przynajmniej niektóre dane. Będziemy zadowoleni, jeśli nasze testy pomogą Państwu dokonać właściwego wyboru!
Planujemy badania produktów innych marek. Do programu testowego na pewno włączymy kilka klocków hamulcowych NoName z Chin. Ponadto, chcemy poszerzyć nasz poligon laboratoryjny, przeprowadzając test na samochodzie osobowym sedan i samochodzie klasy SUV.
Przedruk materiałów jest możliwy wyłącznie z hiperłączem do źródła http://brakestock.pl