Klocki hamulcowe i szczęki Tarcze hamulcowe i bębny Przewody hamulcowe Zestawy naprawcze i montażowe Zestawy hamulcowe i części Zaciski hamulcowe i tłoczki Płyny hamulcowe i smary
BrakeStock.pl / Nowości

Poznaj ceramiczne klocki hamulcowe: bliska znajomość

9 sierpnia 2015

Poznaj ceramiczne klocki hamulcowe

Wzrost rynku samochodowego nieuchronnie pociąga za sobą szybki rozwój branży części zamiennych. W konsekwencji zwiększa się konkurencja. Takie zjawiska są bardzo pozytywne dla rynku, bo zachęcają do kreowania czegoś nowego...

Ćwierć wieku temu producenci klocków hamulcowych z powodzeniem stosowali azbest w składzie materiału ciernego: jego właściwości gwarantowały stabilny i wystarczająco wysoki współczynnik tarcia, a wysoka odporność termiczna (do 800°C) dopuszczał większe możliwości stosowania technologii. Jednak azbestowy składnik ma szereg wad. Podstawowa to ekologiczne niebezpieczeństwo: w wyniku tarcia materiał wyrzuca pył, który utrzymuje się w powietrzu, a dostając się do płuc, powoduje poważne szkody dla zdrowia.

Na początku lat 90-tych, w wielu krajach na świecie, w ramach kampanii do poszukiwania ekologicznej alternatywy, przeprowadzano eksperymenty np. ze stalowymi, armowanymi włóknami z kevlaru, włóknami szklanymi etc. Tak rozpoczęła się historia organicznych, ceramicznych i metalicznych klocków hamulcowych.

Prawdziwym innowatorem stała firma Akebono, , która opracowała skuteczny skład z dodatkiem ceramiki. Wynalazek dokonał przewrotu w branży klocków hamulcowych, ponieważ demonstrował doskonałe wyniki – brak wibracji i skrzypienia, oraz stały współczynnik tarcia w zakresie wysokich temperatur. Ceramiczne klocki hamulcowe nie zawierały stali i dlatego nie było kontaktu "metal-metal" między klockami a tarczą (co powoduje przyśpieszone zużycie tarczy).

Niemniej jednak, na dzień dzisiejszy nie ma żadnej dokładnej receptury dotyczącej tego, ile i jakie komponenty powinny być w składzie ceramicznych klocki. To znaczy, ze producent, do zwykłej okładziny organicznej, może wstrzyknąć pewną porcję materiału ceramicznego i na tej podstawie nazwać to formułą ceramiczną. To doprowadziło do niemałego zamieszania, ponieważ na rynku pojawiły się. A w konsekwencji – zróżnicowanych opinii konsumentów.

Później wielu producentów zaczęło tworzyć sportowe ceramiczne klocki hamulcowe, których charakterystyczną cechą jest obniżona zawartość metalu i zwiększenie udziału ceramiki. To wprowadza jeszcze więcej zamieszania w rozumieniu terminu "klocek ceramiczny ".

Na początku wyjaśnijmy sobie, czym jest "ceramika"? W wąskim znaczeniu słowo to oznacza odpowiednio wypaloną glinę. Jednak współczesne wykorzystanie tego terminu rozszerza jego zakres, włączając do swojej definicji wszystkie nieorganiczne materiały niemetalowe. Nowoczesny przemysł jest pełen różnych typów ceramiki, które można wykorzystać w odmiennych dziedzinach. W produkcji materiałów ciernych ceramiczna podstawa jest przyciskana i spiekana z metalowym pudrem. W rezultacie powstaje żaroodporny materiał, używany do produkcji klocków i tarcz hamulcowych.

Jak odróżnić produkt ciepły od miękkiego? Czym kierować się przy wyborze ceramicznych klocków hamulcowych? Szanujący się producent kompozytu ceramicznego zazwyczaj produkuje kilka serii, z których każda jest przeznaczona do określonego sposobu jazdy. Każda seria ma swoją nazwę i wskazuje na przeznaczenie, na przykład "street", "sport", "extreme" albo literowe i cyfrowe oznaczenia ( "HPS", "Ceramic" firma Hawk; DS różnych serii Ferodo; Z16, Z26, Z36 w Power Stop). Najczęściej pod nazwą "street" kryje się skład przeznaczony do aktywnej codziennej jazdy: posiada wszystkie właściwości ceramiki, ale nie wymaga nagrzewania. "Sport" ma więcej znaczeń, na ogół rozumie się przez niego produkt do aktywnej jazdy po mieście i wyjazdów na tor, ponieważ to kompozyt z większą zawartością substancji ceramicznej. W konsekwencji daje bardziej twarde ceramiczne klocki hamulcowe, z podwyższonym współczynnikiem tarcia, ale już z pewnością będą wymagały one wstępnego podgrzewania. Seria"extreme" to wyłącznie wersja sportowa, nie jest zalecana do użycia w warunkach miejskich, ponieważ bez nagrzewania praktycznie nie wykazuje skuteczności.

Proszę pamiętać, że powyższy opis wszystkich rodzajów oznakowania jest tylko poręcznym przykładem. W praktyce wygląda to tak, że każdy producent ceramicznych klocków hamulcowych oznacza swoje produkty, kierując się osobistymi pobudkami marketingowymi. My pragniemy tylko omówić ogólne warunki działania, pozwalając zorientować się w zakupie stosunkowo nowych na naszym rynku produktów.

A teraz krótkie podsumowanie, przedstawiające główne zalety ceramicznych klocków hamulcowych:

· szeroki zasięg temperatury: materiał taki jest w stanie skutecznie hamować w zakresie od 0 do 650°C (sportowe, wyścigowe wersje mają jeszcze bardziej wrzące wskaźniki);

· minimalna emisja pyłu; w porównaniu z tradycyjną organiką, zawsze zabrudzającą felgi czarnym pyłem, ceramiczne klocki hamulcowe praktycznie pozbawione są tej wady;

· brak charakterystycznych pisków dzięki zmniejszeniu części metalu w składzie materiału ciernego,

· jedna z ważnych zalet - mniejsza (w porównaniu z metalowymi klockami) ścieralność ceramicznych klocków hamulcowych. Z ceramicznym składem wysokiej jakości tarcze żyją znacznie dłużej.

Amerykański rynek tuningu należy do jednych z najbardziej rozwiniętych na świecie: i ekonomicznie, i technologicznie. Na rynku USA pojawia się znaczna liczba poważnych rodzajów klocków, w tym – ceramicznych klocków hamulcowych. Niektóre marki przeszły testy praktyczne i zyskały uznanie autoklubów poziomu NASCAR, SCCA itp.

Trochę wiedzy dla miłośników naukowego podejścia.

Świeżość technologii ceramicznych klocków hamulcowych przyczyniła się do powstania wielu stereotypów i uprzedzeń. Zacznijmy od faktu zasadniczego: nie ma żadnego związku pomiędzy ceramiką pochodzenia glinianego a ceramiką "hamulcową". Dlatego nie warto wyobrażać sobie białej powierzchni klocków hamulcowych, są one zupełnie inne.

W nauce o materiałach technologia ceramiczna jest synonimem terminu technologia proszkowa. Innymi słowy, wszystkie oryginalne klocki hamulcowe wykonane są na bazie żywicy (fenolu) poprzez wypełnienie wszystkich składników tej substancji. Składniki ceramicznych klocków hamulcowych rozdrabniają się mocniej niż w organice, po czym poddawane są prasowaniu pod wysokim ciśnieniem i w wysokiej temperaturze. Dzięki takiej technologii ceramiczne klocki wykazują długą żywotność, czasami 2,5-3 większą od oryginalnych klocków, a przy tym bez najmniejszego uszczerbku dla tarcz hamulcowych.

Drugi ważny moment – korzystanie z miedzi zamiast tlenków żelaza (w seryjnych klockach). Miedź ma wysoką pojemność cieplną w porównaniu ze stalą. Dzięki temu klocki na miedzianej podstawie będą bardziej intensywnie odprowadzać ciepło z tarczy hamulcowej, tym samym chroniąc ją od przegrzewania. Dlatego ceramiczne klocki zalecane są do stosowania w samochodach produkcji japońskiej, gdzie problem przegrzania seryjnych hamulców jest bardzo widoczny.

Czym różni się technologia organicznych (zwykłych) klocków od ceramicznych? Opinia eksperta

Nasz centrum internetowy Brakestock.pl oferuje jedną z najbardziej popularnych w USA marek komponentów hamulcowych - ceramiczne klocki Power Stop serii Z16 i Z23. To klocki tzw. "street" klasy: są przeznaczone do agresywnej jazdy po mieście, wykazują skuteczność w zakresie od 0 do 550 °C. Nie ma skrzypu hamulców, ceramiczny składnik skutecznie tłumi szum. Power Stop Z16 wyrzuca znacznie mniej kurzu na felgi Twojego auta, i nie pozostawia czarnego osadu na częściach samochodu. Klocki wykonane w technologii kompozytu ceramicznego żyją 30-40% dłużej niż te wykonane ze zwykłej materii organicznej. A przy niewielkiej różnicy w cenie – wszystkie powyższe zalety sprawiają, że hamulce Power Stop są bardzo atrakcyjne dla wszystkich miłośników samochodów.


Kopiowanie materiałów jest możliwe wyłącznie na warunkach umieszczenia linku do źródła Brakestock.PL!

← Wszystkie artykuły

Contacts

Orzechowa 25, Warszawa
22 11 65 888
Wprowadz VIN
Produkt został dodany do koszyka
Złoż zamówienie
ZamknijStrona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką prywatności cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce.
Twoje konto Laboratorium Praktyka Nowości
Klocki hamulcowe i szczęki Tarcze hamulcowe i bębny Przewody hamulcowe Zestawy naprawcze i montażowe Zestawy hamulcowe i części Zaciski hamulcowe i tłoczki Płyny hamulcowe i smary Uniwersalne części i sprzęt
A ATE B Bosch B Brembo C Carlson C Centric D D-Friction D DBA E EBC F Ferodo F Frenkit F Friction Master H HEL L Loctite M Motive M Motul O OE P Performance Tools P Permatex P Power Friction P Power Stop Q Quick Brake R Road House S Samko S Seinsa S Sicom T Textar T TRW W Wagner W Wilwood W WP Pro W Wynns