Dobór pary „tarcze hamulcowe –klocki”
1 października 2015

Często powstaje pytanie, jakie klocki hamulcowe dobrać do tarcz hamulcowych? Bądź powstaje zapytanie wyboru tarcz hamulcowych pod określone marki klocków. Spróbujmy wyjaśnić co jest ważne w postawionym pytaniu.
Rozpocznijmy od tarczy hamulcowej, jako jednego z elementów procesu hamowania. Żeliwny odlew, jaky ma pewny zestaw dopuszczania i wskaźników równoważnych. Funkcją tarczy jest branie udziału w parze tarcia, pochłanianie i rozpraszanie energii cieplnej. Jak widać, wszystkie główne funkcje są samoistne, tzn. nie narażone na wpływ klocka hamulcowego. Więc wybór tarcz hamulcowych jest zadaniem samodzielnym.
Rozpatrzmy klocki hamulcowe. Klocki hamulcowe to bardziej skomplikowana i funkcjonalna część układu hamulcowego. W odróżnieniu od tarczy, klocek hamulcowy może mieć bardzo dużo odmian, ponieważ może zawierać do 40 komponentów w swoim składzie. Klocki hamulcowe mogą mieć różne właściwości, takie jak: małą ilość pyłu, podwyższony współczynnik tarcia, niską hałaśliwość przy eksploatacji, długi termin eksploatacji albo chroniący wpływ na tarcze hamulcowe. Przy tym trzeba rozumieć, że współczynnik tarcia zależy, przede wszystkim, od klocków hamulcowych! Jak można zauważyć, na tym etapie jest o wiele więcej warunków wyboru. W związku z tym zawsze polecamy rozpoczęcie od wyboru klocków hamulcowych.
Wybór klocków hamulcowych.
Dla zwykłego miłośnika samochodów takie pojęcia jak siarczan glinu, grafit, tytan potasu nie zawierają wiele informacji. W związku z tym należy rozpatrzyć główne grupy klocków hamulcowych i ich praktyczne zastosowanie.
- Miękkie/ twarde klocki hamulcowe. Bardzo popularne pojęcie wśród właścicieli samochodów, jednak, właściwe tylko dla organicznych klocków hamulcowych. Na przykład dla segmentu ceramicznych składów - pojęcie „Miękkie – twarde” jest bardzo niejasne. Tak, więc duża ilość grafitu robi miękkimi organiczne klocki hamulcowe. „Miękkość” w żaden sposób nie wyznacza poziomu współczynnika tarcia, a tylko pokazuje, jaki wpływ wywiera klocek na tarczy hamulcowe. Zależność jest prosta: im czarniejszy pył od klocka hamulcowego, tym większa możliwość, że tarcza hamulcowa będzie dłużej funkcjonować i jej ścieranie będzie równomierne. Jednak trzeba być gotowym na dużą ilość pyłu podczas hamowania. Twarde klocki hamulcowe, według wszelkiego prawdopodobieństwa, mogą być przyczyną nierównomiernego ścierania tarczy. Chociaż warto zauważyć, że nie zawsze „miękkość- twardość” kształtuje się częścią grafitu. Ważne jest, które składniki są używane się dla tworzenia tarcia.
- Ceramiczne klocki hamulcowe. Skład, czyli co znajduje się poza definicjami „miękkie- twarde” w związku z czym zawartość grafitu jest zmniejszona i modyfikowana związkami ceramicznymi. Takie klocki hamulcowe dobrze chronią tarcze hamulcowe i nie mają odpadu pyłu. Ceramiczne klocki hamulcowe (jeżeli mówimy o sprawdzonych markach) mogą być instalowane na nowe, jak i na zużyte tarcze, bez ryzyka dla ostatnich,
- Sportowe klocki hamulcowe. Do takiej kategorii należą niektóre serie klocków EBC, Hawk, Power Stop, Galfer, Ferodo i inne. Należy wybierać uważnie takie składy. Będziemy rozróżniać dwa kryteria „sportywności” klocków hamulcowych: wysoki współczynnik tarcia i odporność na wysokie temperatury. Często te parametry spotykają się oddzielnie od siebie, ponieważ producenci takich składów przypuszczają, że wybierać je będą profesjonaliści, na podstawie swoich sportowych potrzeb. Na przykład, klocki hamulcowe z dużym współczynnikiem tarcia będą skracać drogę hamowania, dzięki składnikowi z wysoką ścieralnością. Wysokotemperaturowe klocki zostały utworzone przede wszystkim nie dla wysokiego współczynnika tarcia, a dla stabilności hamowania. Jednocześnie, sam poziom współczynnika tarcia wynosi w granicach poziomu średnie miejskie 0,3-0,5,
Z tego wynika, iż przy wyborze pary hamulcowej tarcza-klocek jest ważne dobrać klocki hamulcowe pod określone potrzeby. Tarcze hamulcowe trzeba dobierać pod właściwości klocków hamulcowych, a nie pod względem ich producenta.
Zalecenia przy wyborze klocków hamulcowych:
- Miękkie klocki hamulcowe lepiej ustalać na zużytych już tarczach hamulcowych. Jeśli poprzednie klocki hamulcowe były uważane za ścierne albo tarcza jest nierównomiernie zużyta przez problemy z suportem, to trzeba instalować miękkie klocki hamulcowe, bo one szybciej adaptują się do kształtu tarczy i przedłużą termin eksploatacji.
- Ceramiczne (nie sportowe) klocki hamulcowe można dobierać do wszystkich tarcz, ponieważ dzięki zastosowanej technologii one mniej ścierają tarczę,
- Sportowe klocki jednoznacznie wyrządzą więcej szkody tarczom hamulcowym, niż fabryczne albo nieoryginalne klocki. W związku z tym w tej sytuacji będzie lepiej instalować tarcze hamulcowe wzmocnione,
- Metalowe i półmetalowe klocki hamulcowe, formuła, które mają podwyższoną zawartość metali, co przyczynia się do tworzenia szumów i skrzypień, a także przyśpieszają znoszenie tarcz.
W końcu chcielibyśmy opowiedzieć o monobrand, jak i również o wyborze klocków i tarcz hamulcowych jednego producenta. Czy jest taki ważny, jak o tym mówią? To może być słuszne tylko dla tych przypadków, kiedy producent oferuje jedną serię klocków hamulcowych i jedną serię tarcz. Jednak, jeśli asortyment klocków hamulcowych ma kilka serii, to trzeba kierować się tylko logiką, potrzebą i właściwościami klocków hamulcowych.
Przedruk materiałów jest możliwy wyłącznie na warunkach umieszczenie linku do źródła Brakestock.PL!