Klocki hamulcowe i szczęki Tarcze hamulcowe i bębny Przewody hamulcowe Zestawy naprawcze i montażowe Zestawy hamulcowe i części Zaciski hamulcowe i tłoczki Płyny hamulcowe i smary
BrakeStock.pl / Nowości

Historia rozwoju tarcz hamulcowych: modyfikacje.

3 sierpnia 2016

Ewolucja tarcz hamulcowych. Skuteczność.

W przemyśle motoryzacyjnym moment wprowadzenia tarczowych hamulców stał się niejako punktem zerowym. Dzieli on historię rozwoju układów hamulcowych na dwie osobne części. Wraz z ich wprowadzeniem zaczęła się nowa faza. Przez długie lata budowa jak i sama obsługa hamulców tarczowych się zmieniła – obecnie montowane są seryjnie w każdym segmencie. Umowną datą jest rok 1953 – wówczas rozpoczęła się poważna ewolucja podzespołów układu hamulcowego – a w szczególności tarcz. Klasyczną tarczę hamulcową wykonuje się z szarego żeliwa. Materiał ten stosowany jest do produkcji tarcz w przeciwieństwie do stali lub aluminium z uwagi na swoje właściwości. Przewodnictwo cieplne i łatwość wytopu w skomplikowanych formach. Od wielu lat istnieją różnorakie projekty budowy tarcz hamulcowych z innych materiałów, jednakże producenci samochodów i części zamiennych nadal nie decydują się na szukanie zamiennika. Obecnie przeszło 99% samochodów ma takie właśnie tarcze.

Od samego początku swojej kariery, tarcza hamulcowa przeszła wiele przemian technologicznych – wszystkie miały na celu poprawę wydajności działania układu hamulcowego. Etapy wspomnianej ewolucji postaramy się prześledzić.

Zacznijmy od wentylowanych tarcz – jest to konstrukcja składająca się z dwóch części, połączonych kanałami wentylacyjnymi pomiędzy nimi. Jak wynika z jej nazwy – charakteryzuje się lepszym chłodzenie, odprowadzaniem ciepła.

Wentylowane tarcze hamulcowe

1. Wzór wentylacyjnych kanałów tarcz.

Często wentylowane tarcze hamulcowe są opcjonalnym dodatkiem, w niektórych segmentach od lat są już na seryjnym wyposażeniu, nawet w bazowych wersjach. Wspomniane kanały wentylacyjne mają promieniową formę – rozchodzą się od centralnego punktu na zewnątrz. Podczas pracy siła odśrodkowa wypycha gorące powietrze na zewnątrz, obniżając w ten sposób temperaturę elementów roboczych tarczy. Nieco rzadziej występują również skierowane radialnie kanały wentylacyjne – dzięki zagięciom przyspieszają ruch powietrza. Przypuszczalnie stopień chłodzenia tarczy w takim przypadku poprawi się o 5-7%.


2. Perforacja

Jest to bardzo popularne rozwiązanie, lecz, swego czasu wzbudzało wiele kontrowersji. Perforacja tarcz hamulcowych polega na wywierceniu w ich powierzchni otworów przelotowych o średnicy 3,7-3,9 mm. Także i w tym przypadku celem jest podwyższenie stopnia chłodzenia się hamulców w czasie pracy. Główne wątpliwości pojawiające się wokół tej technologii dotyczą zwiększonego natężenia wokół otworów. Niemniej jednak, nawiercane tarcze seryjnie montuje chociażby Mercedes i Porsche. Laboratoryjnie przeprowadzone badania dowodzą, że tego typu tarcze uzyskują o 15-18% lepsze chłodzenie niż inne tarcze.

3. Nacinane tarczeNacinane tarcze hamulcowe

Jest to jedno z najskuteczniejszych rozwiązań jakie pojawiły się przez wszystkie lata ewolucji hamulców tarczowych. W przypadku tej technologii spotkamy się z radialnymi nacięciami na powierzchni tarczy o głębokości do 1mm. Mają one kilka zastosowań:

-oczyszczają i odnawiają niejako powierzchnię klocków hamulcowych

-efektywnie odprowadzają wodę i wszelkie zabrudzenia

-podwyższa się współczynnik tarcia pomiędzy tarczą a klockiem hamulcowym

Warto tutaj dodać, że konstrukcja tarczy nie zostaje osłabiona i nie ma ryzyka jej pęknięcia.

Wszystko o tarczach nacinanych i nawiercanych.


Wave tarcze hamulcowe

4. Wave designe.

Bardzo efekciarskie rozwiązanie, po raz pierwszy było zastosowano na modelu Audi R8. W podstawie dokonuje się zygzakowatej obróbki. Ma to na celu także poprawę chłodzenia tarcz dzięki powstającym turbulencją, obniżenie wagi nieresorowanej, niebanalny wygląd zewnętrzny. Ten rodzaj modyfikacji stał się popularny także wśród producentów aftermarketowych części. Kilka firm ma w swojej ofercie takie właśnie tarcze w zestawach hamulcowych: WP Pro.


5. Karbonowo-ceramiczne tarcze hamulcowe.

Tą technologię z całą pewnością możemy nazwać przełomową dla całej branży. W porównaniu do dowolnej żeliwnej tarczy hamulcowej, daje wiele korzyści. W czym tkwi sekret sukcesu? Niektóre internetowe publikacje informują nas, że karbonowo-ceramiczne tarcze wykonane są z węgla i ceramiki, przy czym nie tłumaczą nam czym jest owa ceramika. W rzeczywistości, podobnie jak ma to miejsce z klockami hamulcowymi, ceramika oznacza specjalistyczną technologię produkcji. Upraszczając, karbonowo-ceramiczne tarcze wykonane są z mieszaniny smoły, włókien węgla – wszystkie składniki są rozdrabniane na drobny proszek, dopiero później są spiekane w wysokiej temperaturze. Taka metoda produkcji pozwala nam oczekiwać większej ilości trwałych powiązań pomiędzy poszczególnymi komponentami. Jak widzicie, w ich składzie nie znajdziemy żadnych porcelanowych pozostałości.
Dzięki opisanej powyżej technologii i szerokiemu wykorzystaniu włókiem węglowych - tego typu tarcze hamulcowe są w stanie pracować przez 300-350 tysięcy kilometrów. Ciekawostką jest to, że tarcze karbonowo-ceramiczne w trakcie eksploatacji nie zmniejszają swojej grubości – w przeciwieństwie do klasycznych żeliwnych odpowiedników. Tutaj postępujące zużycie określa się z pomocą ważenia, trasą na wadze. Druga niezwykle istotną zaletą jest ich masa własna. Ważą nawet o 50-70% mniej niż żeliwne odpowiedniki. Są także dużo odporniejsze na wysokie temperatury. Prościej mówiąc, możemy całkowicie spalić klocki hamulcowe, lecz nie doprowadzimy do przegrzania tarcz. Nie obyło się rzecz jasna również bez minusów. Jednym z nich jest bardzo wysoka cena takich tarcz, piszczenie, skrzypienie w czasie jazdy z małymi prędkościami oraz wrażliwość na mechaniczne uszkodzenia.

Karbonowe sportowe tarcze hamulcowe

6. Karbonowe tarcze.

Istnieje również technologia karbonowanych tarcz hamulcowych, lecz ona nie jest stosowana w samochodach cywilnych. Technologia ta jest na szeroką skalę stosowana w bolidach Formuły 1. Kabronowe tarcze hamulcowe wykonane – wyplecione są z włókien węglowych. Są więc nieprawdopodobnie lekkie i odporne na obciążanie. Jednakże w zastosowaniu w cywilnych samochodach póki co przeszkadzają dwie istotne wady. Pierwszą z nich jest niska skuteczność zimnych hamulców oraz zbyt wysoka przy wysokiej temperaturze. W odróżnieniu od żeliwa, karbonowe tarcze nie przedstawiają liniowego przebiegu efektywności. Po odpowiednim nagrzaniu efektywność hamowania z takimi tarczami gwałtownie spada – wystarczy przekroczyć pewną temperaturę. Używanie takich hamulców wymaga zarówno wiedzy jak i doświadczenia.

Katalog doboru tarcz hamulcowych

← Wszystkie artykuły

Contacts

Orzechowa 25, Warszawa
22 11 65 888
Wprowadz VIN
Produkt został dodany do koszyka
Złoż zamówienie
ZamknijStrona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką prywatności cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce.
Twoje konto Laboratorium Praktyka Nowości
Klocki hamulcowe i szczęki Tarcze hamulcowe i bębny Przewody hamulcowe Zestawy naprawcze i montażowe Zestawy hamulcowe i części Zaciski hamulcowe i tłoczki Płyny hamulcowe i smary Uniwersalne części i sprzęt
A ATE B Bosch B Brembo C Carlson C Centric D D-Friction D DBA E EBC F Ferodo F Frenkit F Friction Master H HEL L Loctite M Motive M Motul O OE P Performance Tools P Permatex P Power Friction P Power Stop Q Quick Brake R Road House S Samko S Seinsa S Sicom T Textar T TRW W Wagner W Wilwood W WP Pro W Wynns