Zestawienie i ranking klocków hamulcowych
25 stycznia 2019
Zbyt dużo propozycji sklepów internetowych często może utrudnić wybór. Jak zorientować się w asortymencie i jakie klocki hamulcowe są lepsze? O tym, co odróżnia okładziny hamulcowe dobrej jakości od słabego produktu, przeczytasz w tym artykule.
W każdym sklepie spożywczym klient może zobaczyć i dotknąć towar, sprawdzić na opakowaniu skład i właściwości produktu. Kiedy musi wybrać klocki hamulcowe lub inne akcesoria do samochodu, nie ma takiej możliwości. Rzecz w tym, że obrót częściami zamiennymi, do których należą elementy układu hamulcowego, nie funkcjonuje jako rynek detaliczny, lecz rynek dla fachowców. W takim wypadku przepisy nie obligują do umieszczania na opakowaniach żadnych opisów czy składu komponentów. Z kolei firmy, jeśli nie mają takiego obowiązku, wolą nie zdradzać szczegółów swojej konkurencji. Warto więc poszukać informacji u fachowców. Nasze blisko dziesięcioletnie doświadczenie z częściami układu hamulcowego pozwoliło nam przygotować zestawienie produktów najważniejszych firm na rynku, taki ranking klocków hamulcowych do samochodów. To właśnie ono, a nie informacje uzyskane w internecie, są podstawą naszej listy. Głównym kryterium podczas ustalania rankingu uczyniliśmy praktyczne właściwości i ocenę działania klocków hamulcowych, a nie dane marketingowe. Staraliśmy się zachować obiektywizm, więc znalazły się tu również produkty spoza naszej oferty. Co najważniejsze, przyporządkowaliśmy nazwy firm i marek do czterech podstawowych kategorii klocków hamulcowych.
1. PREMIUM - GÓRNA PÓŁKA RANKINGU
Do tej kategorii zaliczyliśmy klocki hamulcowe, które gwarantują wyższy poziom reakcji i działania oraz posiadają dodatkowe, niespotykane w standardzie właściwości. Należą do nich klocki ze zdecydowanie wyższą skutecznością, gwarantujące brak pylenia lub odporne na podwyższone temperatury. Dla wymagających klientów, którzy są skłonni wydać więcej za zdecydowanie wyższą jakość i większą żywotność części:
- klocki hamulcowe o podwyższonym współczynniku tarcia i homologacji odporności na wysokie temperatury:
- Power Stop (serie Z16, Z17, Z23, Z26)
- EBC Brakes (serie Green, Yellow)
- Hawk (serie HPS, Super Duty)
- Stoptech (Street)
- Ferodo (DS)
- ATE (Ceramic)
- Jurid (White)
- Hawk (Ceramic)
Klocki z pierwszej grupy zawierają mieszanki, które są odporne na wysokie temperatury, przez co gwarantują wyższą skuteczność w działaniu i skracają drogę hamowania. W drugiej grupie znalazły się klocki o elementarnych właściwościach, które poprawiają efekt czystego i cichego hamowania, natomiast skuteczność hamowania może być nawet gorsza.
Warto wspomnieć, że choć opisane produkty trafiły do wspólnej grupy Premium, mogą być wybierane w zależności od preferencji zarówno przez kierowców ceniących dynamiczną jazdę, jak i tych, którzy wolą komfort i estetykę. Wszystkie razem na pewno dedykowane są tym, którzy są skłonni zapłacić wyższą cenę za więcej skuteczności i jakości.
2. KLASA ŚREDNIA - JAKOŚĆ OE
Tutaj znalazły się klocki hamulcowe o satysfakcjonujących właściwościach, zapewniających bezpieczeństwo i komfort hamowania w wystarczającym stopniu. Zawierają one komponenty, które można uznać za złoty środek, czyli połączenie satysfakcjonujących właściwości technicznych, akceptowalnej trwałości i dość wysokiego komfortu użytkowania. Poniżej wykaz klocków hamulcowych odpowiadających powyższej charakterystyce, stanowiących standard OE w tym segmencie części samochodowych:
- Textar
- Brembo
- EBC (Ultimax)
- Road House
- TRW
- Ferodo Premier
- ATE Standard
- Jurid (Standard)
- Zimmermann
- Girling
- Mintex
Wśród tych produktów trudno znaleźć różnice - tylko fachowcy mogliby podjąć się wskazania różnic między klockami ATE i Ferodo czy Textar i TRW. Każdy producent ma własne patenty, lecz w ramach klasy średniej są to produkty podobnej jakości i charakterystyce (na szczęście lub nieszczęście, to jest skutek działania homologacji ECE R90 na terenie EU).
3. BUDŻETOWE KLOCKI
Od razu wyjaśniamy - nie chodzi o produkty noname czy podróbki. W tej kategorii znalazły się towary posiadające certyfikaty ECE R90 lub DOT, co oznacza zgodność z przepisami jakościowymi. To klocki hamulcowe, które gwarantują wymagany poziom hamowania - i to wszystko, czego można się po nich spodziewać. Niektóre z nich mogą (nie muszą) bardziej pylić, zwłaszcza przy dynamicznym hamowaniu, przez co będą się szybciej zużywać. Do tej kategorii należą produkty:
- Maxgear
- Starline
- LPR
- Vegga
- Steinerhof
- ABE
- Kashiyama
Często pod tymi nazwami kryją się to prywatne marki firm handlujących częściami. Tym, co je wyróżnia, jest zawsze atrakcyjna cena. Jeśli nie masz większych wymagań co do jakości i wolisz oszczędność, coś z tej listy może cię zadowolić.
No i ranking ogólny klocków hamulcowych. Wszystkie produkty podzieliliśmy na podgrupy (według wyżej wymienionej klasyfikacji), ponieważ z naszego punktu widzenia, zestawiać ze sobą należny porównywalne cechy, jak niepoprawnie porównywać Porsche 911 i VW Up - każdy produkt ma swojego konkurenta. Dlatego wszystkie komponenty podzieliliśmy na trzy grupy, i przedstawiamy ranking okładzin w każdej klasie.
Istotne jest to, ze nie są brane pod uwagę takie rzeczy jak popularność i własne pozycjonowanie marki - bazujemy wyjątkowo na praktyczności, czyli - sumie parametrów hamowania i optymalnej cenie za tą jakość. Na przykład, klocki ATE w rankingu są niższe, aniżeli Road House nie dlatego ze ATE mają niższą skuteczność, a ponieważ Niemcy mają zawyżone ceny. Budżetowe komponenty Vegga mają bardziej wysoki współczynnik tarcia, aniżeli Starline, lecz są półmetalowe, i w skutek - bardziej agresywne do tarczy. W trakcie oceny uwzględnialiśmy takie parametry:
- współczynnik tarcia
- stabilność współczynnika w roboczym zakresie temperaturowym
- żywotność
- pylenie
- zdolność do skrzypienia
- agresywność do tarcz
- stabilność współczynnika w roboczym zakresie temperaturowym
- żywotność
- pylenie
- zdolność do skrzypienia
- agresywność do tarcz
POZA RANKINGIM - FIRMY PAKOWACZE
Czyli te, które pakują do pudełek pod swoją marka klocki innych producentów. Zrozumiałe, że nie będą to produkty najwyższej jakości, choć tego akurat nie da się stwierdzić ostatecznie. Wadą tych produktów jest niestabilna jakość, raczej to jest kot w worku.
- ABS,
- Nipparts
- BluePrint
- Comline
Mamy nadzieję, że ten ranking przyda się kierowcom, by nabyć podstawową orientację w produktach z segmentu akcesoriów układu hamulcowego, zrozumieć, czego spodziewać się po klockach z każdej klasy i skojarzyć z nim nazwy marek.
Kopiowanie materiałów jest możliwe wyłącznie na warunkach umieszczenia linku do źródła Brakestock.PL!