Rzeczywista skuteczność układu hamulcowego – jak ją zbadać?
15 maja 2017
W rzeczywistości, skuteczność hamowania można poprawić na kilka różnych sposobów. Można zamontować wysoko wydajne tarcze i klocki hamulcowe, wstawić wzmocniony zestaw hamulcowy, albo zdecydować się na tzw. swap – czyli zamianę hamulców seryjnych na komplet z mocniejszego modelu. Pytanie tylko, jakie właściwie parametry określają skuteczność systemu hamulcowego?
W niniejszym artykule podpowiadamy, co tak naprawdę pomaga podnieść efektywność hamulców, a także wskazujemy, na jakie parametry należy w tym kontekście zwracać największą uwagę.
Czynniki wpływające na skuteczność hamowania
Długość drogi hamowania zależy od całego szeregu różnego rodzaju czynników, m.in. rodzaju nawierzchni, warunków pogodowych, prędkości z jaką porusza się pojazd, doświadczenia i umiejętności kierowcy, właściwości opon oraz oczywiście jakości układu hamulcowego. My skupimy się naturalnie na tym ostatnim czynniku.
Efektywność systemu hamulcowego da się realnie zmierzyć. I co więcej, ponieważ pozwalające na jej oszacowanie wzory matematyczne dostarczają konkretnych wartości liczbowych, możliwe jest też łatwe porównanie poszczególnych układów hamulcowych.
Moment hamowania – wzór i znaczenie parametrów
Kluczowym wskaźnikiem jest tutaj tzw. moment hamowania (Mh). By móc go obliczyć wystarczy znać trzy parametry: efektywny promień tarczy hamulcowej (R1), siłę ściskania między tarczą a klockami (F), a także dynamiczny współczynnik tarcia pary tarcza-klocek (μd).
Wzór na moment hamowania to Mh = R1 x F x μd, gdzie:
efektywny promień (R1) – to odległość między środkiem tarczy hamulcowej a punktem, w którym tarcza styka się z klockiem,
siła ściskania (F) – to siła z jaką zacisk dociska okładziny do powierzchni tarczy,
wskaźnik (μd) – współczynnik tarcia pomiędzy tarczą a klockiem. Choć parametr ten jest czymś innym niż współczynnik własny klocków hamulcowych, to w tym przypadku możemy przyjąć, że ich wartości są takie same (tarcze produkowane są bowiem z żeliwa).
Siła ściskania (F) – jak ją obliczyć i o czym ona właściwie mówi?
O ile kwestia wielkości efektywnego promienia (R1) oraz współczynnika tarcia klocków raczej nie powinna budzić wątpliwości, o tyle wartość siły ściskania (F) bywa przedmiotem nieporozumień. W praktyce jednak wystarczy wiedzieć, że zależy ona jedynie od ciśnienia panującego w układzie (p) oraz powierzchni tłoków zacisku (S). By ją obliczyć, trzeba zatem tylko podstawić odpowiednie dane do wzoru: F = p x S.
Z wyżej zebranych informacji można wyciągnąć kilka ważnych wniosków. Te najistotniejsze z punktu widzenia poruszanego przez nas tematu to:
- rozmiar klocków hamulcowych w ogóle nie wpływa na drogę hamowania samochodu;
- liczba tłoków nie wpływa na skuteczność pracy zacisku;
- możliwe jest obliczenie i porównanie skuteczności poszczególnych zacisków – tych seryjnych i opcji alternatywnych.
Trochę praktyki
Przyjrzyjmy się teraz, jak przytoczone wzory i informacje mogą wspomóc wybór najlepszego systemu hamulcowego. Jako przykład niech posłuży nam właściciel BMW serii 5 E39, który zdecydował się wymienić swoje hamulce seryjne na system Brembo montowany w BMW serii 7 E38.
Na BMW „piątce” montowane są pływające jednotłoczkowe zaciski ATE o średnicy 60 mm, natomiast w Brembo – zaciski czterotłoczkowe (na każdej ze stron znajdują się po dwa tłoki o średnicy 40 i 44 mm). Wynika z tego, że łączna, efektywna powierzchnia ogólna u ATE - 5652 mm2, u E38 - 5552 mm2. Przy tym samym ciśnieniu w systemie,(przypuśćmy 3 bar) - siła docisku zacisków fiksowanych będzie o 2% mniejsza! Co mówi o tym, że wielotłoczkowe rozwiązanie nie jest bardziej skuteczne aniżeli jednotłoczkowy pływający zacisk. Dalej, rozważmy wszystkie parametry i uwzględnimy rozmiar tarcz. Zewnętrzna średnica u BMW E39 - 324 mm, przeciw 316 mm u "siódemki". Efektywny promień w pierwszym przypadku - 130 mm, w drugim - 124 mm. Pod warunkiem, że klocki hamulcowe będą tej samej klasy ze współczynnikiem tarcia 0,4 - otrzymujemy, że moment hamulcowy produkcji ATE - 2649 H/m, Brembo -2480 H/m. W sumie, układ hamulcowy E38 z czterytłoczkowym zaciskiem zdolny dać prawie na 7% mniejszą efektywność, aniżeli fabryczny od piątki. I jest jeszcze jedna kwestia. Wykorzystane były klocki mające ten samy wspolczynnik tarcia. Jednak, przy użyciu wysokowydajnościowej formuły (na przykład, klocków z wskaźnikiem 0,5) – można otrzymać przyrostu efektywności zacisków w granicach 10-15%.
O skuteczności hamulców powie ci także temperatura tarcz
O skuteczności systemu hamulcowego informuje również wysokość temperatury do jakiej nagrzewają się tarcze w momencie zatrzymania pojazdu. Jeśli jej wysokość mieści się w dopuszczalnym dla klocków przedziale temperaturowym (seryjne klocki tolerują zwykle 0-350 °C) to wszystko jest w porządku.
To, ile wynosi w danej chwili temperatura tarcz można zmierzyć za pomocą formuły:
T = (K0-K1) / (417 x Ws)+T0, gdzie:
K0 – energia kinetyczna w chwili rozpoczęcia hamowania,
K1 – energia kinetyczna w końcu procesu,
T0 – temperatura własna tarcz (temperatura w chwili rozpoczęcia hamowania),
Ws – waga tarcz hamulcowych.
Na podstawie wcześniejszego przykładu BMW E39 prześledźmy, jak w praktyce oblicza się temperaturę tarcz.
Zakładając, że auto będzie hamowało np. z 80 km/h (22 m/s) do 0 km/h, możemy oszacować jedyny nieznany parametr – energię kinetyczną w początkowym momencie hamowania (K0). Po podstawieniu do wzoru na energię kinetyczną:
K = (m x V2)/2, gdzie:
m – masa pojazdu
V – prędkość pojazdu,
otrzymamy K0= (1530 x 22 x 22) / 2 = 370260 J.
A co z parametrem K1? Skoro przyjmujemy, że auto się zatrzymało, to energia kinetyczna K1 musi w tym momencie wynosić 0. Ponadto załóżmy, że temperatura własna tarcz wynosi 23 C. Tym samym po podstawieniu wszystkich danych do wcześniej wspomnianej formuły otrzymamy: 370260 / (417 x 16,6) + 23 °C = 56 °C. I to jest właśnie wartość wyrażająca temperaturę tarczy.
Jesteśmy przekonani, że dzięki powyższym wskazówkom nawet ci kierowcy, którzy są mniej zaznajomieni z tematem hamulców, poradzą sobie z obliczeniem rzeczywistej skuteczności różnych systemów hamulcowych.
Kopiowanie materiałów jest możliwe wyłącznie na warunkach umieszczenia linku do źródła Brakestock.PL