Tarcze hamulcowe BMW - ogólny przegląd układu hamulcowego
18 października 2014

Mówiąc o tarczach hamulcowych BMW należy zrozumieć, że legendarna marka nie produkuje bezpośrednio wymienionych, zużywających się części, a rozmieszcza zamówienia produkcji pośród znanych „specjalistów od hamulców”. Najczęściej samochody niemieckie są wyposażane w system hamulcowy ATE (Teves). Klocki hamulcowe to najczęściej Jurid lub Textar, zaś tarcze hamulcowe, na przykład do BMW M5, M3 i innych modeli – w fabryce są montowane tarczami marki Zimmermann. Innymi słowy: posiadając wiedzę, że dany model w zakładzie był kompletowany tarczami hamulcowymi Zimmermann albo ATE – można przyzwoicie zaoszczędzić, zachowując przy tym jakość „oryginału”.
Inżynierowie BMW rzadko kompletują swoje modele gotowymi systemami hamulcowymi typu Brembo, wolą montować własne opracowania. Nawet małe serie marek (M-wersje) wykorzystują własne opracowania systemu hamulcowego. Jednocześnie praktycznie we wszystkich sportowych samochodach japońskich są montowane już istniejące systemy Brembo, Sumitomo itd. Wszystkie wymienione kwestie przemawiają na korzyść tego, że system hamulcowy BMW bardzo rzadko wymaga od właściciela upgrade'u lub modernizacji.
Nie można zapominać, że oprócz tarcz hamulcowych BMW istnieją również klocki hamulcowe BMW. Nie należy rozpatrywać tych kwestii osobno. Przede wszystkim dlatego, że klocki należy dobierać z uwzględnieniem nie tylko własnych życzeń dotyczących procesu hamowania, lecz również właściwości tarczy hamulcowej.
Jeśli zaś chodzi o wybór: w istocie sytuacja jest mniej więcej taka sama, jak z innymi częściami podlegającymi zużyciu. Wiedząc, w jakie klocki był wyposażony model w zakładzie, można bez obawy kupować „nieoryginalne” hamulce tego samego producenta.
Chcemy zwrócić się szczególnie do miłośników eksperymentów z nieoryginalnymi częściami zastępczymi. Niewątpliwie na rynku są dostępne godne uwagi klocki i tarcze zwiększające efektywność hamulców (są to EBC Brakes, Power Stop, DBA, Power Friction i inne). Jednak przy wyborze „licencji” trzeba zwracać szczególną uwagę na charakterystyki komponentów. Bardziej ścierne klocki będą szybciej przegrzewać tarcze hamulcowe. I na odwrót – miękkie klocki nie będą wytrzymywały intensywnego hamowania. Dlatego trzeba przy wyborze zwracać się nie do sprzedawców części zamiennych, a do specjalistów, którzy wiedzą, czym się różni „ciepłe” od „miękkiego”.
Przy całym szacunku do rynku komponentów hamulcowych zawsze trzeba pamiętać, że system hamulcowy jest przeznaczony do zapewnienia bezpieczeństwa na drodze. Trzeba więc wybierać takie komponenty i dostawców, których wiedza i doświadczenie nie wzbudzają naszych wątpliwości.