Tarcze hamulcowe Skoda
19 czerwca 2014
Na pierwszy rzut oka temat tarcz hamulcowych do Skody może wprawić czytelnika w zakłopotanie. Niezrozumiałe jest dlaczego zasługują one na osobną uwagę
Chodzi o to, że Skoda (tak jaki Seat, Audi i Volkswagen) należy do słynnego koncernu VAG (Volkswagen Audi Group). Pikantność sytuacji polega na tym, że dla optymalizacji produkcji takiej ilości marek i modeli koncern opracowuje wiele jednakowych części zamiennych i zużywających się dla wszystkich czterech marek samochodów. W szczególności, tarcze hamulcowe do Skoda Octavia A5 jednocześnie mogą pasować do Audi, Volkswagena i Seata. Przy tym, oczywiście, fizyczne wymiary i wszystkie parametry jakościowe będą niezmienne. Dlatego komponenty żeliwne do Audi niczym nie ustępują tarczom oryginalnym do Skoda. To jest oczywiste.
W procesie wyrobu komponentów hamulcowych do Skody nie jest wyjątkiem sytuacja z oryginałem i częścią nieoryginalną (jak dzieli się na rynku europejskim). Czyli sam koncern VAG nie produkuje części zużywających się do samochodów, a przekazuje zlecenia do operatorów specjalistycznych. Często za kołami samochodów Skoda, Audi, Seat i VAG ukrywają się zaciski ATE.
Jednakże, części zamienne do linii montażowej samochodów mogą dostarczać i inni producenci. W szczególności, często w fabryce w niektórych modelach VAG mogą być montowane klocki hamulcowe od firmy Jurid i tarcze hamulcowe od firmy Zimmermann.
Powiemy jeszcze kilka słów o tak zwanych „nieoryginalnych”, albo, dokładniej mówiąc, o częściach zamiennych i zużywających się do samochodów produkowanych na podstawie licencji. Przy tym od razu zastrzeżemy, że mowa jest wyłącznie o znanych markach, gdzie autorytet na tym lub innym rynku był zdobywany latami. Jest wielu właścicieli samochodów, którzy są gotowi eksperymentować z tarczami hamulcowymi dla osiągnięcia większej efektywności w hamowaniu (jest to w pełni słuszne, ponieważ regulowanie etatowego układu hamulcowego jest zawsze zorientowane na statystyczną jazdę samochodem). Przy wyborze nieoryginalnych tarcz i klocków hamulcowych dla samochodów Skoda, Audi, Volkswagen albo Seat, przede wszystkim warto zwracać uwagę na nazwę producenta, a potem na charakterystyki jakościowe towaru. Do takich charakterystyk zaliczają się: wytrzymałość na obciążenia termiczne, współczynnik tarcia (dla klocków hamulcowych), odporność na zużycie i skłonność do tworzenia szumów. Należy wymagać od dostawcy tych informacji, ponieważ właśnie te wskaźniki wyznaczają, czy będziesz hamować z przyjemnością, czy może przeklinać ten dzień, kiedy wsiadłeś za kierownicę takiego gruchota.
Nasza oferta tarcz hamulcowych do Skoda:
Tarcze hamulcowe Skoda Octavia
Tarcze hamulcowe Skoda Roomster