Klocki hamulcowe i szczęki Tarcze hamulcowe i bębny Przewody hamulcowe Zestawy naprawcze i montażowe Zestawy hamulcowe i części Zaciski hamulcowe i tłoczki Płyny hamulcowe i smary
BrakeStock.pl / Nowości

Zawieszenie pierwszego Touareg: układ hamulcowy

1 kwietnia 2016

Układy hamulcowe VW Touareg

Moda na wszechstronne pojazdy rozpoczęła się kilka lat temu. Pierwszy pełnoprawny crossover autorstwa specjalistów koncernu VAG po raz pierwszy opuścił linie montażowe słowackiej fabryki – tego dnia rozpoczęła się niesłabnąca po dziś dzień popularność tego typu pojazdów. Podstawą do ich produkcji była innowacyjna platforma PL71 – z jej wykorzystaniem powstało wiele luksusowych SUV-ów na czele z Porsche Cayenne, Audi Q7 czy Bentley Bentayga. Najtańszym modelem zbudowanym z użyciem wspomnianej architektury jest Volkswagen Touareg. Niemniej jednak pozycjonowany jest nadal jako model klasy premium – przecież w swojej ofercie nie miał i nie ma budżetowych wersji słynących z niskich kosztów eksploatacji. Wszystkie wersje dysponowały stałym napędem na cztery koła – 4MOTION. W początkowych latach produkcji podstawowym silnikiem był pięciocylindrowy diesel 2,5 TDI. Topową odmianą natomiast potężny 6,0 W12 – wybór należy do kupującego.

Skupmy się na układzie jezdnym niemieckiego SUV-a, a w szczególności na układzie hamulcowym Volkswagena Touarega. Podstawowa wersja z silnikiem wysokoprężnym 2,5 TDI wyposażona była w system hamulcowy ATE – nie cieszyła się zbytnią popularnością. 174-konny silnik wyraźnie nie radził sobie z rozpędzaniem ponad dwutonowego auta. Natomiast układ hamulcowy z tarczami o średnicy 308 mm nie zapewniał wystarczającej siły hamowania. Nic więc dziwnego, że klienci wybierali droższe odmiany.

Wersje, poczynając od 3,0 V6 TDI w górę cennika - konfigurowane były wedle wysokich wymagań klientów klasy premium. Montowano układy hamulcowe renomowanej marki Brembo jak i wysokiej skuteczności klocki Pagid. Młodsze odmiany, po modyfikacjach otrzymały czterotłoczkowe zaciski, tarcze hamulcowe o średnicy 330 mm. Volkswagen Touareg z potężnymi jednostkami napędowymi 4,2 V8, 5,0 V10 TDI oraz 6,0 W12 korzystały z sześciotłoczkowych zacisków Brembo i tarcz o imponującej średnicy 350 mm.

VW Touareg pierwszej generacji otrzymał od inżynierów koncernu tarcze hamulcowe z kierunkową wentylacją. Każda tarcza miała stosowną metkę „L” lub „R” - co wyraźnie oznacza po której stronie dana tarcza ma być montowana. Dzięki temu intensywność chłodzenia tarcz wzrosła o 10-12% w porównaniu ze standardowymi produktami.

Główne problemy układów hamulcowych Volkswagena Touarega

  • Regularnie rdzewiejące tłoki w przednich zaciskach są problemem numer jeden. Źródłem trudności jest fabryczna wada seryjnych tłoków – słaba powłoka antykorozyjna, która w polskich warunkach szybko poddaje się pod wpływem czynników atmosferycznych. W efekcie, rdzewiejący tłok należy natychmiast wymienić – na szczęście na rynku znajdziemy wiele zamienników odpornych na rdzę (katalog)
  • Bicie kierownicy. Jest to znana sytuacja wielu fanom aktywnej jazdy. W przypadku VW Touarega aby uniknąć podobnych trudności warto dobierać odpowiednio tarcze jak i klocki hamulcowe, zdolne wytrzymać wytężoną pracę w ciężkim aucie. Więcej informacji o bicie tu
  • Klinujący się zacisk. Zjawisko daje o sobie znać zwłaszcza w samochodach zaniedbanych przez użytkownika i, głownie, jest wynikiem problemu #1. Problem pojawia się zwłaszcza w wyniku rdzy elementów roboczych. W tym przypadku rozwiązaniem jest jedynie profilaktyczna konserwacja zacisku oraz regularne kontrolowanie – wymienianie wszelkich uszczelnień i osłon.

Więcej o tym, jak wpływa temperatura na układ hamulcowy



← Wszystkie artykuły

Contacts

Orzechowa 25, Warszawa
22 11 65 888
Wprowadz VIN
Produkt został dodany do koszyka
Złoż zamówienie
ZamknijStrona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką prywatności cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce.
Twoje konto Laboratorium Praktyka Nowości
Klocki hamulcowe i szczęki Tarcze hamulcowe i bębny Przewody hamulcowe Zestawy naprawcze i montażowe Zestawy hamulcowe i części Zaciski hamulcowe i tłoczki Płyny hamulcowe i smary Uniwersalne części i sprzęt
A ATE B Bosch B Brembo C Carlson C Centric D D-Friction D DBA E EBC F Ferodo F Frenkit F Friction Master H HEL L Loctite M Motive M Motul O OE P Performance Tools P Permatex P Power Friction P Power Stop Q Quick Brake R Road House S Samko S Seinsa S Sicom T Textar T TRW W Wagner W Wilwood W WP Pro W Wynns