Volkswagen to jeden z najpopularniejszych europejskich producentów samochodów, w swojej ofercie ma szereg modeli na czele z kompaktowym Golfem. Ze względu na rozmiary koncernu VAG – opracowywane przez inżynierów rozwiązania trafiają nie tylko do aut z logo VW na masce – znajdziemy je także w Audi, Seatach i Skodach. Dotyczy to także systemów bezpieczeństwa – w tym układu hamulcowego.
Poczynając od modeli takich jak Polo, Beetle poprzez VAN-y i MINIVAN-y Sharan i Touran, niemiecki koncern korzysta z układów hamulcowych rodzinnych producentów. W efekcie przeszło 80% modeli Volkswagena wyposażanych jest w pływające zaciski ATE, Girling/TRW. Wyjątek stanowią crossover Touareg i niektóre wersje flagowego Phaetona, które dostały wysoko wydajne produkty Brembo.
Ewolucję układów hamulcowych w Volkswagenach kompaktowych i średniej klasy najłatwiej śledzić na przykładzie Golfa. Pierwsze modele (MK1) dysponowały niewentylowanymi
tarczami hamulcowymi z przodu i bębnami z tyłu – razem z topową wersją GTI. Jednak druga generacja wraz z przyrostem mocy otrzymała już poprawiony system z wentylowanymi tarczami hamulcowymi przy osi przedniej. Dodatkowo, od tej generacji wersja GTI i inne usportowione otrzymywały zupełnie inne – oddzielnie produkowane układy hamulcowe z tarczami o średnicy 280 mm. W kolejnych latach konstruktorzy koncernu VAG projektowali które trafiały nie tylko do Golfa – spotykano je również w modelach Jetta, Passat i Scirocco. Jest to niezwykle wygodne nie tylko ze względów na redukcję kosztów produkcji, także dla użytkowników – wzorowe zaplecze części zamiennych.
Usportowione wersje oraz GTI wciąż wyposażano w wysoko skuteczne systemy z wydajnymi
klockami hamulcowymi. Przykładowo, Golf R z zaciskami FNR-G i tarczami o średnicy 345 mm (spotkamy je również w Audi S3, Seacie Leonie Cupra i VW Scirocco R) wykorzystuje także monoblock Brembo.
Jeśli mówimy o cywilnych rozwiązaniach, to bardzo udany jest projekt mechanizmów ATE - FN-3, które współpracują z tarczami 288 i 312 mm. Ta odmiana pływających zacisków po raz pierwszy była zastosowana w Golfie piątej generacji. Stosowane były również w kolejnych odsłonach kompaktowego Volkswagena, jak również w Audi A3, Skodzie Octavii, Seacie Altei, Leonie, VW Passacie, CC i Alltrack.
Osobny rozdział można napisać o SUV-ie Touareg. To crossover klasy premium zbudowany na wspólnej platformie z Audi Q7 i Porsche Cayenne. Tutaj stosowane są tylko wysoko wydajne układy hamulcowe Brembo (z wyjątkiem odmian wysokoprężnych – układ ATE FN-44). Zaciski mają 4 lub 6 tłoczków na przedniej osi oraz 2 bądź 4 na tylnej. Klocki hamulcowe VW Touarega wyprodukowane są z organicznych materiałów, stworzone są do spokojnej i niezbyt aktywnej jazdy. Dla miłośników dynamicznego podróżowania polecamy zmianę na wysoko wydajne ceramiczne okładziny lub wzmocnioną organikę. Wszystkie wersje Touarega wyposażane są w system ESP współpracujący razem z czterokanałowym modułem ABS.
Sprawdź dostępne zestawy dla marki Volkswagen: klocki hamulcowe oraz tarcze hamulcowe