Klocki hamulcowe Tarcze hamulcowe Przewody hamulcowe Zestawy naprawcze Zestawy hamulcowe Tłok zacisku Chemia i Płyny
BrakeStock.pl / Nowości

Nowości

20 kwietnia 2016

Dla czego sprawdzać stan hamulców?

Wiosenny przegląd układu hamulcowego

Razem z pierwszymi oznakami prawdziwej wiosny za oknami niemal wszyscy kierowcy zaczynają zastanawiać się nad typowymi troskami, obowiązkami zmotoryzowanych: wymiana opon, okresowa kontrola – diagnostyka układu jezdnego czy poprawki lakiernicze po zimowych szkodach. Niestety, nie wszyscy kierowcy decydują się na sprawdzenie układu hamulcowego, nie traktują tego jako obowiązkowy punkt kontroli auta. W przypadku hamulców, jeśli nie dokonamy niezbędnych napraw na początku wiosny, doczekamy się kosztownych usterek w lipcu. Skupmy się na czynnikach, które oddziałują na działania układu hamulcowego.

Hamulce w trakcie zimowej eksploatacji muszą zmagać się z trudnymi warunkami pracy. Musimy pamiętać zwłaszcza o soli oraz innych detergentów rozsypywanych na drogach. W zasadzie, klocki i tarcze hamulcowe nie mają skłonności do szybszego zużycia, zimowe warunki z solą na czele odbijają się za to na kondycji wszystkich gumowych elementów – to one cierpią najbardziej. Uszczelki zacisku hamulcowego, osłony tłoków tracą swą fabryczną elastyczność – w efekcie powstają drobne pęknięcia. Zaś duża ilość wilgoci i spadki temperatur dokonują ostatecznej fazy zniszczenia. Dalej pojawia się korozja tłoka, a także klinowanie się zacisku.

Co wobec tego mamy robić? Jedyną skuteczną odpowiedzią na kłopoty z układem hamulcowym po zimie jest wnikliwa diagnostyka w marcu czy kwietniu (na samym początku wiosny, gdy temperatury ostatecznie przestaną spadać poniżej zera). Kontrola pomoże ujawnić wszelkie bolączki hamulców. Przypomnijmy, jeśli jesienią zaaplikujemy hamulcom świeży smar, zwiększamy szansę na brak problemów wiosną. Sprawdźmy wobec tego to w jakim stanie jest smar w prowadnicach, stopień zużycia wszelkim gumek i sposób w jaki pracują zaciski.

Stan zacisku hamulcowegoKlocki hamulcowe. Chyba każdy kierowca w czasie zimy zmienia swój styl jazdy. Znacząco zmniejsza się średnia prędkość jazdy, nie pojawiają się intensywne hamowania. To wszystko poprawne. Warto wyjaśnić, że dla układu hamulcowego szkodliwe są zarówno częste i agresywne hamowania, jak i powolna nad wyraz delikatna jazda. Układ hamulcowy ma zdolność samooczyszczania. Co to daje w praktyce? Pozostawienie warstwy klocka hamulcowego na tarczy, rdza na tarczy muszą być usuwane z pomocą tarcia klocków o powierzchnię tarczy. Jeśli siła z jaką klocki ściskają tarcze jest zbyt mała, na klockach i tarczach zaczynają gromadzić się zanieczyszczenia. Po zniknięciu zimowych warunków, kierowcy znów zaczynają jeździć szybciej, zaś hamulce muszą ponownie sprostać zadaniu. Problem jednak w tym, że sprawność hamulców często nie jest wystarczająca. Przyczyna tego zjawiska jest dosyć prosta: zmieniła się grubość tarczy hamulcowej w miejscu gromadzenia się pyłu i brudu, a metalowe fragmenty klocka zaczęły korodować i pokrywać się warstwą smoły.

Co robić: diagnostyka i wyznaczanie stopnia zabrudzenia. Dalsze czynności zależą od wyniku kontroli. Czeka nas ręczne czyszczenie, albo szlifowanie. W ciężkich przypadkach potrzebna będzie wymiana klocków lub tarcz hamulcowych. W każdym przypadku profilaktyka wiąże się z dużo mniejszymi kosztami niż dokonywanie niezbędnych napraw.

← Wszystkie artykuły

Contacts

ul. Orzechowa, 25
02-244, Warszawa
22 11 65 888
Wprowadz VIN
Produkt został dodany do koszyka
Złoż zamówienie
ZamknijStrona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką prywatności cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce.
Twoje konto Laboratorium Praktyka Nowości
Klocki hamulcowe Tarcze hamulcowe Przewody hamulcowe Zestawy naprawcze Zestawy hamulcowe Tłok zacisku Chemia i Płyny 09.C649.11"
B Brembo C Carlson E EBC F Ferodo F Frenkit H HEL L Loctite M Maxgear M Motul P Power Friction P Power Stop R Road House S Seinsa S Starline T Textar V VEGGA W Wilwood W WP Pro Z Zimmermann