Jak sprawdzić klocki hamulcowe?
25 lutego 2019
Popularnym pytaniem, które pojawia się u kierowców to jak często sprawdzać stan klocków hamulcowych? Nie zawsze konieczna jest wizyta w warsztacie samochodowym, można to również skontrolować samemu. Podpowiemy jak zrobić to skutecznie.
Dlaczego tak ważne jest sprawdzanie stanu klocków hamulcowych?
Jeżeli użycie klocków sięgnie 100%, to przy hamowaniu będzie działać nie część ścierna, tylko metalowa okładzina. Co prawda hamulce będą nadal funkcjonować, jednak po dłuższej takiej jeździe sprawimy, że tarcze będą do wyrzucenia. Dzieje się tak ponieważ okładzina jest dużo twardsza niż klocek hamulcowy, co powoduje szybsze nagrzewanie tarcz i w efekcie ich wyginanie. Odczujemy to po naciśnięciu hamulca: kierownica będzie "biła".
Jak sprawdzić stan klocków hamulcowych?
W samochodach możemy mieć zamontowane specjalne czujniki informujące o zużyciu klocków hamulcowych. Występują w wersji mechanicznej i elektrycznej. W obu tych przypadkach sygnał otrzymujemy, gdy grubość części ściernej klocka wynosi mniej niż 2 mm. Jeżeli w naszym aucie zainstalowany jest czujnik elektryczny, pojawi nam się wówczas kontrolka na desce rozdzielczej informująca o konieczności wymiany hamulców. Najczęściej jeżeli jest żółta oznacza, że pozostało nam jeszcze ok. 1000 - 2000 km przebiegu. Natomiast kolor czerwony informuje o natychmiastowej konieczności zastąpienia klocków nowymi.
Czujnik mechaniczny natomiast, to blaszka zamocowana w taki sposób, że przy grubości okładziny 2 mm i mniej trze o powierzchnię tarczy, co wydaje charakterystyczny, skrzypiący dźwięk. Jest to również znak informujący nas o konieczności wymiany klocków.
Czy czujniki zużycia podają prawidłową informację o stanie klocków hamulcowych?
I tak i nie. Jeżeli nie mamy żadnych innych problemów z układem hamulcowym, taka kontrola będzie wystarczająca. Należy jednak pamiętać, że czujniki mechaniczne jak i elektryczne montowane są tylko do jednej pary klocków, zazwyczaj tylko po wewnętrznej stronie. Jeżeli będziemy mieli kłopoty z odpowiednia pracą zacisków (np. klinowanie tłoczka lub prowadnic) sprawi to, ze klocki będą ścierać się nierównomiernie. Czujnik nie poinformuje nas o problemie, ponieważ z wewnętrznej strony klocek będzie zużywał się prawidłowo, natomiast z zewnętrznej może już go nie być wcale.
To wszystko sprawia, że warto raz na jakiś czas kłaść nacisk na wygląd hamulców, niezależnie od tego co pokazują czujniki. Nieoceniona będzie kontrola wizualna. Warto zwrócić uwagę na jarzmo zacisku z boku. Będzie on widoczny bez problemów, jeżeli mamy zamontowane felgi. Jeżeli widzimy mieszankę ścierną - oznacza to, że wszystko jest w porządku (mniej więcej). Jej brak oznacza natychmiastową konieczność wymiany klocków hamulcowych.
Niemniej jednak każdy z wyżej wymienionych sposobów może być zawodny. Warto zgłosić się do warsztatu, jeżeli zaobserwujemy nietypowe lub dziwne zachowanie układu hamulcowego.
Zobacz w jaki sposób kontrolki informują o problemach z układem hamulcowym