Klocki hamulcowe Tarcze hamulcowe Przewody hamulcowe Zestawy naprawcze Zestawy hamulcowe Tłok zacisku Chemia i Płyny
BrakeStock.pl / Praktyka

Praktyka

25 maja 2016

Zaciski hamulcowe: rodzaje, efektywność, eksploatacja

Zaciski hamulcowe: typy, skuteczność, praktyka.

W zdecydowanej większości sytuacji, w trakcie omawiania skuteczności układu hamulcowego w samochodzie, największą wagę przykładamy do tarcz i klocków hamulcowych. Porównujemy skład materiałów z jakich zostały wykonane, zastosowaną technologię podczas produkcji, weryfikujemy ich zachowanie w rozmaitych warunkach drogowych oraz wiele innych. Jedynie bardzo sporadycznie dyskusja toczy się wokół zacisków – w gruncie rzeczy odpowiedzialnych za siłę hamowania i precyzję dozowania.

Najpierw jednak kilka słów o typach występujących zacisków. Mnóstwo osób posiadających wiedzę motoryzacyjną potrafi wymienić dwa najważniejsze rodzaje zacisków, montowanych w samochodach – pływające oraz stałe: z jednostronnym rozmieszczeniem tłoków i z dwustronne (z przeciwsobnym ich ustawieniem).

W tym miejscu pojawia się pytanie u większości kierowców: które z nich są skuteczniejsze? Czy jest jakikolwiek sens przy pierwszej nadarzającej się okazji zmieniać seryjne pływające zaciski na monoblock renomowanego producenta? Nie spieszcie się z wydawaniem pieniędzy na marne.

Sprawdzając efektywność z jaką pracują zaciski nie możemy brać pod uwagę ilości tłoków w nim pracujących. Nie ma to żadnego znaczenia i przełożenia na siłę hamowania. W tej kwestii kluczowa jest sumaryczna powierzchnia tłoków. Upraszczając – im większa jest powierzchnia tłoczków zacisku, tym z większą siłą dociskana jest powierzchnia robocza tłoczków hamulcowych. W wyjaśnieniu wspomnianej zależności nieoceniona okazuje się szkolna geometria. Powierzchnia okręgu - S=πr². Znając średnicę tłoka z łatwością obliczymy ogólną skuteczność (w przypadku obliczania sumarycznej powierzchni dla zacisku pływającego – końcowy wynik musimy pomnożyć przez 2 na rachunek jarzma). Dla przykładu, legendarne BMW 7 serii E38 oferowane było z pływającymi, jedno tłoczkowymi zaciskami ATE, jak i monoblock autorstwa Brembo. Obliczmy efektywność jednych i drugich.

- Pływający zacisk ATE (Średnica 60 mm). S=5652 mm²
- Czterytłoczkowe Brembo (średnica 40 i 44 mm). S=5552 mm²

Siła nacisku jest wprost proporcjonalna do sumarycznej powierzchni tłoków. Zaprezentowane obliczenie dobitnie pokazują, że jeden tłok będzie pracował skuteczniej niż cztery mniejsze.
Skuteczność zacisków pływających i fiksowanych

Teraz skupmy się na praktycznych aspektach eksploatacji. Pływające zaciski wyposażone są w bardzo wrażliwą na regularne serwisowanie część – prowadnice. Ten element wymaga przede wszystkim właściwego, cyklicznego serwisu, a także stosowania odpowiedniego – specjalistycznego smaru o określonym przez producenta składzie. Nawet przy troskliwej eksploatacji przez 80000-100000 km prowadnice zużywają się i zaczynają generować metaliczne odgłosy w czasie swojej pracy. Poza tym znajdziemy jeszcze jedno wąskie miejsce – zestaw montażowy klocków hamulcowych: komplet metalowych elementów utrzymujący klocki w jarzmie. Te drobne elementy specjaliści zalecają wymieniać przy każdej wymianie eksploatacyjnej klocków hamulcowych. Warto dodać, że bardzo często płytki te sprzedawane są oddzielnie – sprawia to kolejny problem kierowcy.

Praktyczna eksploatacja stałych zacisków hamulcowych różni się od pływających pobratymców w znacznym stopniu. Zaciski monoblock nie przewidują w swej konstrukcji prowadnic, z tej prostej przyczyny pozbawione są wyżej wymienionych usterek. W każdym rodzaju zacisku hamulcowego znajdziemy jednak tłok. W wielotłoczkowych zaciskach, tłoków może być 8 i nawet 12. Jak przekłada się to na eksploatację auta w praktyce?

Uszkodzenia gumowych uszczelnień oraz korozja samych tłoków, wiąże się z obowiązkową wymianą zużytych uszczelek, tłoków i nawet zacisków. W przypadku monoblocków jest jeszcze jeden pozytywny czynnik, przyciąga on zwłaszcza amatorów sportu samochodowego. Zaciski tego rodzaju zdolne są do dużo większej ilości intensywnych hamować w porównaniu do zacisków pływających – przed przegrzaniem się.

Jakie są fazy tuningów hamulców?

Podsumujmy: jakie są wady i zalety pływających zacisków hamulcowych?

Ze względu na częste problemy pływających zacisków z klinowaniem się, uszkodzeniami uszczelnień oraz nierównomiernym zużyciem klocków i tarcz hamulcowych. Tutaj największym atutem jest cena. Waga, jako czynnik, to kwestia sporna, uzależniona jest od modelu i producenta.

Jakie są wady i zalety zacisków typu monoblock? W tym przypadku największą wadą jest cena. Nawet używane zaciski kosztują 1500-2500 złotych. Pojawiają się niekiedy problemy z tłokami – (aby ich uniknąć konieczny jest regularny i fachowy serwis). Do największych zalet zacisków monoblock zaliczyć możemy równomierny rozdział siły ściskania, co ogranicza zużycie tarcz i klocków hamulcowych.
Kopiowanie materiałów jest możliwe wyłącznie na warunkach umieszczenia linku do źródła Brakestock.PL!
← Wszystkie artykuły

Contacts

ul. Orzechowa, 25
02-244, Warszawa
22 11 65 888
Wprowadz VIN
Produkt został dodany do koszyka
Złoż zamówienie
ZamknijStrona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką prywatności cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce.
Twoje konto Laboratorium Praktyka Nowości
Klocki hamulcowe Tarcze hamulcowe Przewody hamulcowe Zestawy naprawcze Zestawy hamulcowe Tłok zacisku Chemia i Płyny
3 34211159900 B Brembo C Carlson E EBC F Ferodo F Frenkit H HEL L Loctite M Maxgear M Motul P Power Friction P Power Stop R Road House S Seinsa S Starline T Textar V VEGGA W WP Pro Z Zimmermann