Jakie klocki hamulcowe wybrać?
5 lutego 2019
Wybór odpowiednich klocków hamulcowych do samochodu, stanowi obecnie większe wyzwanie niż niegdyś. Dawniej nie było z tym problemu: wystarczyło przy zakupie kierować się znajomością dwóch, trzech marek, i można było być pewnym, że zamontujemy hamulce spełniające odpowiednie standardy. Obecnie dostępna jest o wiele szersza oferta produktów pod wieloma markami, tak więc wybór jest trudniejszy. Tym bardziej, że w warunkach globalnej gospodarki, producenci znanych marek posiadają fabryki rozrzucone w różnych częściach świata i to z kolei wpływa na właściwości produktu. Skutkiem tego jest wypuszczanie pod tą samą marką, produktu finalnego różniącego się co do jakości. Często okazuje się również, że nieznane marki niespodziewanie mogą zaoferować produkty na odpowiednio dobrym poziomie jakościowym. Aby nie poddać się chaotycznemu planowaniu, i dezorientacji podczas próby zakupu, warto zaznajomić się z podstawowymi informacjami.
Na początek: których klocków hamulcowych kupować nie warto?
Z pewnością nie warto kupować tych, które nie są certyfikowane europejskim standardem ECE R90 lub amerykańskim DOT. Nie musimy wymagać od sprzedawcy żadnych dokumentów, aby sprawdzić czy dany produkt posiada certyfikat. Wystarczy odszukać na klocku hamulcowym odpowiednie oznaczenie. Litera "E", umieszczona w kółku, to symbol standardu europejskiego. Symbolem standardu amerykańskiego są litery od "E" do "H", umieszczone na krawędzi mieszanki ciernej. Oczywiście wymienione certyfikaty nie zapewnią nam żadnych cudownych osiągów w trakcie eksploatacji, jednak ich obecność gwarantuje, że mamy do czynienia z produktem spełniającym odpowiednie wymogi bezpieczeństwa.</p>
Jakie klocki hamulcowe wybrać do swojego auta?
- Klasa budżetowa
Jeśli nie oczekujemy najwyższej klasy produktu, a wyjdziemy z założenia, że głównym zadaniem klocków hamulcowych jest wyhamowanie pojazdu; jeśli również nie zamierzamy płacić za dodatkowe atuty ( takie jak np. brak pylenia czy przedłużona żywotność), to mamy świetną okazję do zaoszczędzenia grosza, i wybrania klocków budżetowej klasy. Warto zauważyć, że mówimy tutaj o ofercie opartej na podstawowych, ale pełnowartościowych komponentach, odpowiadających wymogom standardu R90. Ich konkurencyjna cena wynika często ze wspomnianego wyżej braku dodatkowych (aczkolwiek nie niezbędnych) atutów, oraz braku stosowania marketingowej marży "za markę". W ofercie klasy budżetowej znajdziemy produkty: Starline, Maxgear, Steinerhoff, LPR, Samko, ABE oraz szereg innych.
- Średnia klasa jakościowa
Średnia klasa jakościowa, jest zapewne najpopularniejsza na rynku. W tej klasie działają producenci z doświadczeniem w branży - także tacy, którzy dostarczają swoje wyroby na pierwszy montaż (seryjne komponenty). Producenci w tym segmencie dokładają starań, aby sprostać odpowiednim technicznym parametrom hamowania, i nie odbiegać od jakości OE. Chodzi tutaj np. o zastosowanie odporności na zanik hamowania, technologię zredukowanego pylenia czy wyciszenia hamowania. W tej klasie znajdziemy takie marki jak: Ferodo Premier, Textar, ATE, TRW, Brembo, Mintex, Road House, EBC Ultimax i inne. Tutaj należy jednak zwrócić uwagę na pewną niemiłą rzeczywistość. Wielu producentów renomowanych klocków, posiada fabryki w różnych częściach globu, a poszczególne zakłady danego producenta, często korzystają ze swoich własnych - różniących się od siebie technologii. To oznacza, że dwa z pozoru takie same zestawy okładzin Ferodo czy ATE, wyprodukowane w różnych fabrykach, mogą się w pewnym stopniu różnić właściwościami. Oczywiście nie wchodzą tutaj w grę jakieś znaczne różnice, ale należy o tym pamiętać.
- Klasa Premium
Klocki hamulcowe klasy premium, to Liga Mistrzów. Często można spotkać taki termin w określeniu jakichś marek okładzin, lecz niestety zazwyczaj nikt nawet nie próbuje nam wyjaśnić, na czym polega ich ekskluzywność. Naszym zdaniem, zdecydowanie nie chodzi tutaj tylko o mocny marketing, ale o znacznie więcej. Wyższa półka towarów zawiera klocki hamulcowe, które pod względem jakości różnią się na plus od zamienników. Lista ewentualnych zalet zawiera - podwyższony współczynnik tarcia, odporność na temperaturę, opcję hamowania czystego i cichego. Czyli komponenty, jakie maja dodatkowe właściwości, jakich nie ma oryginał. Przykładowo ceramiczne klocki hamulcowe Power Stop, różnią się nie tylko wysoką efektywnością, ale też praktycznie zerowym pyleniem. EBC serii Green i Yellow Stuff, mają wysoka odporność na przegrzanie (w porównaniu do seryjnie montowanych). Ferodo DS2500 posiadają niewysoki, ale stabilny współczynnik tarcia w całym zakresie temperaturowym. Do klasy premium zaliczamy Power Stop Z16/Z23/Z26, EBC od Green Stuff i wyżej, StopTech, Hawk i inne.
- Sportowe klocki hamulcowe
Kopiowanie materiałów jest możliwe wyłącznie na warunkach umieszczenia linku do źródła Brakestock.PL!