Ogólny przegląd systemów hamulcowych Citroen
1 października 2016
Należąca do koncernu PSA marka Citroen może pochwalić się bardzo bogatą historią, a także szeroką paletą modelową – zarówno w przeszłości jak i obecnie. Zarówno projektowanie jak i wejście na rynek nowego samochodu wymaga wnikliwego sprawdzenia jego systemów bezpieczeństwa – z układem hamulcowym włącznie.
W XXI wieku władze Citroena zrozumiały, że prostotą rodzinnego auta nie zdobędą rynku. Postanowiono rozwijać się w innych segmentach. Tak u Francuzów pojawiły się usportowione modele, takie jak Citroen DS3. Topowa odmiana tego modelu o mocy 207 KM wyposażona została w czterotłoczkowe zaciski Brembo oraz tarcze hamulcowe 323 mm. Identyczny zestaw zastosowano w bliźniaczym technicznie Peugeocie 208 GTI.
Tylne tarcze hamulcowe w autach francuskiego koncernu mają niecodzienną budowę. Mianowicie nie da się ich wymienić bez łożyska – tarcze są z nim zintegrowane. Dzięki temu montaż auta w fabryce jest prostszy, ułatwiona jest także późniejsza obsługa zawieszenia. Dlatego też wybierając zamienniki tylnych tarcz, obowiązkowo sprawdźmy propozycje z łożyskiem. Polecamy zdecydowanie wybór fabrycznego rozwiązania. Próby chałupniczego przerabiania tej konstrukcji nie kończą się najlepiej.
Citroen C-Crosser jako dziecię japońskiego koncernu wykorzystuje japoński system hamulcowy Akebono. Są to dwutłoczkowe zaciski, klocki i tarcze hamulcowe – całość opracowali japońscy inżynierowie jeszcze w 1989 roku. W ten zestaw wyposażana była połowa modeli Mitsubishi – w tym Peugeot 4007 i Outlander. Tarcze hamulcowe Citroen C-Crosser mają średnicę 294 mm, niestety nie są zbyt skuteczne w aucie z napędem na cztery koła i masie 1,6 tony. Niestety, zarówno Japończycy jak i Francuzi nie zaproponowali alternatywnego rozwiązania dla klientów. W efekcie jest to model przeznaczony do spokojnej lub standardowej jazdy.
Czytaj więcej na temat: doboru tarcz i klocków.
Iście sportowe odmiany Citroenów, co zrozumiałe dysponują zupełnie innym oprzyrządowaniem – dotyczy to także układów hamulcowych. Specjalnie przygotowane dla sportu samochodowego pojazdy mają mało wspólnego z seryjnymi samochodami. W 1991 roku wyścigowy zespół Citroena po raz pierwszy brał udział w prestiżowym rajdzie Paryż-Dakar, wystawiając model ZX Rallye Raid. Wyposażono go w w monoblock AP Racing, tarcze hamulcowe 355 mm z przodu i 315 mm z tyłu. Dla porównania cywilna wersja Citroena ZX otrzymała pływające jednotłoczkowe zaciski Girling i tarcze 247 mm. Takie produkty prezentują wyłącznie popis możliwości inżynierów, nie są jednak wyznacznikiem potencjału marki.
Sprawdź dostępne zestawy dla modeli marki Citroen: klocki hamulcowe oraz tarcze hamulcowe