Klocki hamulcowe Tarcze hamulcowe Przewody hamulcowe Zestawy naprawcze Zestawy hamulcowe Tłok zacisku Chemia i Płyny
BrakeStock.pl / Nowości

Nowości

1 października 2016

Ogólny przegląd systemów hamulcowych Citroen

Układy hamulcowe Citroena

Należąca do koncernu PSA marka Citroen może pochwalić się bardzo bogatą historią, a także szeroką paletą modelową – zarówno w przeszłości jak i obecnie. Zarówno projektowanie jak i wejście na rynek nowego samochodu wymaga wnikliwego sprawdzenia jego systemów bezpieczeństwa – z układem hamulcowym włącznie.

Jako europejski producent, Citroen w 80% przypadków korzysta z systemów hamulcowych europejskich wytwórców. Poczynając od modeli z lat 80-tych, francuscy inżynierowie stosowali zaciski hamulcowe Girling/TRW i ATE – ich skuteczność po dziś dzień nie sprawia problemów.

Mechanizmy autorstwa Boscha, które trafiały do modeli Citroena takich jak C2, C4, C4, Berlingo, Xsara i DS3 okazały się skuteczne i tanie w produkcji, dzięki czemu zyskały wielką popularność. Tłok o średnicy 54 mm w parze z tarczami o średnicy 282 mm, stwarza dosyć wysoką skuteczność całego układu. Istotnie, mieszanka stosowana w klockach hamulcowych Bosch przewidziana jest raczej do spokojnej jazdy, amatorzy ostrej jazdy powinni poszukać skuteczniejszych zamienników. Zestawy hamulcowe ATE stosowane w tych samych modelach w praktyce o wiele lepiej hamują samochód. Przy jednakowej wydajności głównego cylindra hamulcowego, zaciski ATE dawały przeszło 20% lepszą efektywność hamowania. Jeżeli mechanizm Teves zestawiony był z tarczami hamulcowymi o średnicy 302 mm, to w idealnych warunkach przekładało się to na skrócenie drogi hamowania o około 12-15%.

W XXI wieku władze Citroena zrozumiały, że prostotą rodzinnego auta nie zdobędą rynku. Postanowiono rozwijać się w innych segmentach. Tak u Francuzów pojawiły się usportowione modele, takie jak Citroen DS3. Topowa odmiana tego modelu o mocy 207 KM wyposażona została w czterotłoczkowe zaciski Brembo oraz tarcze hamulcowe 323 mm. Identyczny zestaw zastosowano w bliźniaczym technicznie Peugeocie 208 GTI.

Tylne tarcze hamulcowe w autach francuskiego koncernu mają niecodzienną budowę. Mianowicie nie da się ich wymienić bez łożyska – tarcze są z nim zintegrowane. Dzięki temu montaż auta w fabryce jest prostszy, ułatwiona jest także późniejsza obsługa zawieszenia. Dlatego też wybierając zamienniki tylnych tarcz, obowiązkowo sprawdźmy propozycje z łożyskiem. Polecamy zdecydowanie wybór fabrycznego rozwiązania. Próby chałupniczego przerabiania tej konstrukcji nie kończą się najlepiej.

Citroen C-Crosser jako dziecię japońskiego koncernu wykorzystuje japoński system hamulcowy Akebono. Są to dwutłoczkowe zaciski, klocki i tarcze hamulcowe – całość opracowali japońscy inżynierowie jeszcze w 1989 roku. W ten zestaw wyposażana była połowa modeli Mitsubishi – w tym Peugeot 4007 i Outlander. Tarcze hamulcowe Citroen C-Crosser mają średnicę 294 mm, niestety nie są zbyt skuteczne w aucie z napędem na cztery koła i masie 1,6 tony. Niestety, zarówno Japończycy jak i Francuzi nie zaproponowali alternatywnego rozwiązania dla klientów. W efekcie jest to model przeznaczony do spokojnej lub standardowej jazdy.

Czytaj więcej na temat: doboru tarcz i klocków.

Iście sportowe odmiany Citroenów, co zrozumiałe dysponują zupełnie innym oprzyrządowaniem – dotyczy to także układów hamulcowych. Specjalnie przygotowane dla sportu samochodowego pojazdy mają mało wspólnego z seryjnymi samochodami. W 1991 roku wyścigowy zespół Citroena po raz pierwszy brał udział w prestiżowym rajdzie Paryż-Dakar, wystawiając model ZX Rallye Raid. Wyposażono go w w monoblock AP Racing, tarcze hamulcowe 355 mm z przodu i 315 mm z tyłu. Dla porównania cywilna wersja Citroena ZX otrzymała pływające jednotłoczkowe zaciski Girling i tarcze 247 mm. Takie produkty prezentują wyłącznie popis możliwości inżynierów, nie są jednak wyznacznikiem potencjału marki.


Sprawdź dostępne zestawy dla modeli marki Citroen: klocki hamulcowe oraz tarcze hamulcowe

← Wszystkie artykuły

Contacts

ul. Orzechowa, 25
02-244, Warszawa
22 11 65 888
Wprowadz VIN
Produkt został dodany do koszyka
Złoż zamówienie
ZamknijStrona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką prywatności cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce.
Twoje konto Laboratorium Praktyka Nowości
Klocki hamulcowe Tarcze hamulcowe Przewody hamulcowe Zestawy naprawcze Zestawy hamulcowe Tłok zacisku Chemia i Płyny
A ABE C Carlson E EBC F Ferodo F Frenkit H HEL J Jurid L Loctite M Maxgear M Motul P Power Friction P Power Stop R Road house S Seinsa V VEGGA W WP Pro Z Zimmermann