Wymiana klocków hamulcowych w samochodzie
14 lutego 2019
Klocki hamulcowe są jednymi z wielu eksploatowanych części samochodowych. Utrzymanie ich w dobrym stanie i bieżące wymiany mogą znacznie skrócić drogę hamowania, co znacznie poprawia bezpieczeństwa nasze, jak i innych uczestników ruchu. Przednie klocki hamulcowe należy wymieniać średnio raz do roku, tylne rzadziej, co 12 - 14 miesięcy. Producenci zalecają wymianę w wyspecjalizowanych warsztatach samochodowych, jednak z powodzeniem można wykonać te prace samemu. Należy jednak pamiętać, że w razie nieprawidłowego montażu tracimy gwarancję, jak i znacznie pogarszają się warunki skuteczności hamulców! Jeżeli jednak jesteś pewny swoich umiejętności, poprowadzimy Cię krok po kroku jak samodzielnie wymienić klocki hamulcowe.
Narzędzia potrzebne do wymiany
Aby sprawnie i szybko przeprowadzić montaż nowych klocków należy przygotować:
- komplet klocków hamulcowych odpowiednio dobrany do rodzaju i marki naszego samochodu
- płyn hamulcowy (
- smar do prowadnic, odporny na wysokie temperatury. Absolutnie nie może to być inny rodzaj smaru, ponieważ nie będzie odpowiednio spełniał swojej roli (Zobacz - jaki smar stosujemy do prowadnic zacisku)
- podnośnik
- klucz do odkręcenia kół, najlepiej dynamometryczny
- klucze do odkręcania śrub prowadnic zacisku
- szczotka druciana, ewentualnie dodatkowo papier ścierny;
- narzędzie do wciskania tłoku
Wymiana klocków krok po kroku
1. W pierwszej kolejności należy zaciągnąć hamulec ręczny i podłożyć coś pod koła, aby uniknąć niespodziewanego potoczenia się auta podczas pracy.
2. Odkręcamy śruby od kół, następnie przy pomocy podnośnika dźwigamy samochód i zdejmujemy koło, dzięki czemu uzyskujemy bezpośredni dostęp do wymienianych części.
3. Wykręcamy prowadnice i zdejmujemy zacisk (należy powiesić go do auta za pomocą drutu tak, żeby nie zwisał na przewodzie hamulcowym).
4. Wyjmujemy stare klocki hamulcowe. Szczotką drucianą usuwamy ewentualne zabrudzenia i rdzę, dzięki czemu klocek hamulcowy nie będzie się klinował.
5. Następnie smarem wysokotemperaturowym pokrywamy powierzchnię prowadnic, oraz tę stronę klocka, która kontaktuje się z jarzmem.
6. Montujemy nowy klocek.
7. Teraz należy wycofać tłok do pozycji początkowej. Aby było to możliwe należy odpowiednio poluzować odpowietrznik zacisku. Możemy teraz z powrotem przykręcić zacisk.
8. Następnie ważne jest sprawdzenie ilości płynu hamulcowego i ewentualne uzupełnienie braków. Jeżeli wykonaliśmy wszystkie te czynności, należy teraz odpowietrzyć układ hamulcowy poprzez naciskanie pedału hamulca.
Zachować wymagany moment dokręcania! Orientacyjne dane (mogą się nieco różnić w zależności od modyfikacji auta)
- śruby prowadnic zacisku przód - 28-34 Nm
- śruby prowadnic zacisku tył - 18-22 Nm
Na samym końcu warto wspomnieć, że po wymianie klocków na nowe układ musi się odpowiednio dotrzeć, aby działał prawidłowo. Najlepiej kilkukrotnie rozpędzić auto do ok. 60 hm/h i hamować, aż do zaobserwowania poprawy parametrów. Dopiero wówczas samochód nadaje się do jazdy.